دلایل استفاده از مادر جایگزین چیست؟ اهداف کلی انتخاب این روش

دلایل استفاده از مادر جایگزین چیه؟ حقیقت این هست که بیشتر دلایل استفاده از مادر جانشین فقط محدود به مشکلات ناباروری زوج‎‌های خواهان فرزند نیست. این دلایل و اهداف شامل دسته بندی‌های متعددی میشه. علاوه بر این، اهداف استفاده از مادر جایگزین یا رحم اجاره‌ای فقط مختص زوج‌هایی که زن و شوهر هستن، نیست. زوج‌های همجنسگرای مرد و زن هم همچنین انگیزه‌ های استفاده از مادر جایگزین رو برای داشتن کودکی از ژن خودشون دارن. نه تنها فقط زوج‌ها بلکه افراد مجرد هم دلایل استفاده از مادر جانشین خودشون رو دارن. در ادامه به طور کلی به اهداف استفاده از مادر جایگزین می‌پردازیم و انگیزه های استفاده از مادر جایگزین رو بین دسته بندی‌های مختلف افراد بررسی می‌کنیم.

دلایل استفاده از مادر جایگزین

در بین خیلی از زوج‌ها بچه‌دار شدن گاهی اوقات تبدیل به رویای دست نیافتنی میشه. در ذهن عامه مردم از جمله اولین انگیزه‌های استفاده از مادر جایگزین ناباروری هست. این درسته ولی همیشه هم این موضوع نیست. اهداف استفاده از مادر جایگزین برای یک زوج می‌تونه دلایل پزشکی و سلامتی باشه. یه زن ممکن هست توانایی بارداری رو به مدت طولانی یا دفعات زیاد نداشته باشه. یا گاهی اوقات از انگیزه های استفاده از مادر جایگزین سن بالای یه زن هست؛ که در این صورت توانایی جسمی اون رو برای حمل کودک پایین میاره.

دلایل استفاده از مادر جایگزین

از موضوعات نسبتاً جدید عرف شده در غرب بچه‌دار شدن زنان یا مردان مجرد هست. این کار هنوز خیلی بحث‌برانگیز هست و مخالفای خودش رو در بین کارشناسان به خصوص متخصصان روانشناسی داره. بچه‌دار شدن فرد مجرد یکی از دلایل استفاده از مادر جانشین هست. از نظر خود افراد یکی از اهدافشون برای استفاده از مادر جایگزین این هست که ممکنه نتونن شریک زندگی خودشون رو پیدا کنن پس دلیل نمیشه حق داشتن فرزند هم تا آخر عمر نداشته باشن.

دلایل استفاده از مادر جایگزین در بین همجنسگراها باز پذیرفتنی‌تر هست. گرایش به جنس موافق یا هموسکشوآل بودن اونم به طور مادرزادی دست خود این اشخاص نیست. پس دلیل نمیشه یه زوج همجنسگرا از ژن خودشون مخصوصاً اگر هم مرد باشن و نتونن خودشون باردار بشن فرزندی نداشته باشن. حس و شوق مادری یا داشتن فرزند فقط مختص زنان نیست. مردان هم حق پدر شدن دارن و برای خودشون انگیزه‌هایی برای استفاده از رحم اجاره‌ای دارن.

آیا همه صلاحیت استفاده از مادر جایگزین رو دارن؟

اهداف استفاده از مادر جایگزین در بین افراد مختلف فرق می‌کنه. برای مجردها هم محدودیتی جهت این امر نیست. ولی صلاحیت این کار از طریق کارهای حقوقی و قراردادها برای هرکی مشخص میشه. اگه فردی مجرد هست حالا چه زن و چه مرد، جدا از مسائل مالی، باید سلامت روان و توانایی‌های بزرگ کردن یه کودک رو داشته باشه. قوانینی که شامل این موضوع هست بیشتر همانند حق حضانت پدر می‌مونه. با این تفاوت که فرد مجرد می‌خواد که بچه‌ای از ژن خودش داشته باشه و این یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از مادر جایگزین برای این افراد هست. باید مراحل پزشکی و حقوقی و همچنین مشاوره‌های متعدد روانشناسی مخصوصی رو بگذرونه. هرچند از نظر برخی کارشناسان این کار نوعی خودخواهی محسوب می‌شه و به حس نیاز بچه به پدر یا مادر در بین زوج‌های همجنسگرا و افراد مجرد لطمه می‌زنه؛ ولی به هر حال محدودیتی از این جهت وجود نداره و این که بالاخره یکی از مهم ترین دلایل استفاده از مادر جانشین برای افراد در دسته‌ بندی‌های مختلف داشتن فرزند هست.

دلایل مختلف برای استفاده از رحم اجاره‌ای

دلایل استفاده از مادر جایگزین به طور کلی شامل ده موضوع میشه. این موضوعات البته شامل بیشترین دلایل استفاده از مادر جانشین در بین مردم هستن. البته هر زوج یا فردی بالاخره انگیزه های استفاده از مادر جایگزین مخصوص خودش رو داشته؛ ولی کلاً این ده مورد بیشترین موارد استفاده از مادر جانشین در تمام دنیا هست:

  1. ناباروری
  2. زوج‌های همجنسگرا
  3. افراد مجرد
  4. سن و سال
  5. مصرف دارو یا داشتن بیماری‌هایی که به افراد اجازه بارداری نمیده
  6. داشتن فرزندی از خون خود و نداشتن تمایل به فرزندخواندگی
  7. مشکلات جسمی و سلامت فیزیکی
  8. آسیب‌های روحی و سلامت روان
  9. عدم توانایی بارداری یا سابقه بارداری و زایمان‌های ناموفق مکرر
  10. تصمیمات شخصی

خب همونطور که متوجه هستین این موارد جهت داشتن انگیزه های استفاده از مادر جایگزین برای بچه‌دار شدن منطقی هستن. در سراسر دنیا افراد بیشماری با این مسائل درگیر هستن. پس مشاهده می‌کنین که اهداف استفاده از مادر جایگزین در بین اشخاص مختلف خیلی هم زیاد هست. در ادامه هر کدوم از این اهداف و دلایل رو به طور جداگانه شرح دادیم.

ناباروری

یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از مادر جایگزین ناباروری هست. ناباروری خودش انواع مختلفی داره که شایع‌ترین اون‌ها عبارتند از:

  • تعداد کم اسپرم
  • عدم تحرک اسپرم‌ها
  • تنگی مجرای ادرار
  • آندومتریوز یا بیماری التهابی لگن

دلایل استفاده از مادر جایگزین

زنانی که قبلاً تجربه حاملگی خارج از رحم و جراحی ناشی از اون رو داشتن نیز ممکن هست دچار مشکلات ناباروری بشن. این مهم نیست که یکی از زوج‌ها دچار ناباروری یا هردو مشکل دارن. وجود چنین مشکلی یکی از جدی ترین اهداف استفاده از مادر جایگزین هست. به علاوه این که حتی این مشکل ممکن هست برای زوج‌های همجنسگرا هم باشه که در این صورت کار به اهدای اسپرم و تخمک کشیده میشه.

زوج‌های همجنسگرا

همجنسگراها نمیتونن به طور طبیعی بچه‌دار بشن. به همین دلیل اغلب از طریق مراکز جایگزینی به مادران جانشین مراجع میکنن. در سال‌های اخیر جایگزینی تبدیل به یکی از محبوب‌ ترین انگیزه های استفاده از مادر جایگزین در بین جامعه دگرباشان جنسی شده. یک زوج همجنسگرای زن می‌تونن از طریق اهدای اسپرم خودشون بچه‌دار بشن. ولی اگه هر یک از آنها هم به دلیل ناباروری یا هر دلیل دیگه‌ای قادر به بارداری نباشن این میتونه یکی از دلایل استفاده از مادر جانشین برای اونها باشه. این در حالی هست که در سال‌های اخیر انجام اینکار توسط تعداد زیادی از این افراد حتی اشخاص مشهور خودش به نوعی تبلیغ استفاده از مادر جایگزین بوده. هرچند در طی این سال‌ها دلایل استفاده از مادر جایگزین در بین آنها متفاوت گزارش شده.

افراد مجرد

دلایل استفاده از مادر جانشین در بین افراد مجرد هم جالب هست. بعضی از اونها ممکنه نتونسته باشن شریک زندگیشون رو پیدا کنن یا اصلاً تمایلی به زندگی مشترک ندارن؛ ولی حق داشتن فرزند اونم از ژن خودشون از انگیزه‌های استفاده از مادر جایگزین در بین مجردها است. البته این یه طرف قضیه هست، طرف دیگه قضیه این هست که برخی از زندگی‌های مشترک بخاطر عدم توانایی بارداری زن یا ناباروری یکی از افراد و در نتیجه عدم توانایی داشتن فرزند به جدایی کشیده میشه. پس یکی از انگیزه‌های استفاده از مادر جایگزین توسط یه شخص مجرد ممکن هست جدایی از زندگی مشترک باشه. ولی این مشکل نمی‌تونه دلیل بشه که مرد یا زن مجرد حق داشتن فرزند رو نداره.

سن و سال

یکی از معدود دلایل استفاده از مادر جانشین سن و سال زنان هست. سن نقش مهمی در توانایی بارداری و زایمان موفق ایفا میکنه. از لحاظ علمی بعد از چهل سالگی احتمال بارداری و توانایی فرد واسه حاملگی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کنه. اگرچه در موارد زیادی هنوز هم می‌تونه حاملگی رخ بده. ولی بعضی از زنان ممکنه برای بچه‌دار شدن در این سن و افزایش باروری به دارو و روش‌های پزشکی متعددی رو بیارن. از این رو بچه‌دار شدن با روش جایگزینی یکی از دلایل استفاده از مادر جانشین برای افرادی هست که سن و سال زیادی دارن. به علاوه این که زایمان و بارداری در سنین بالا ممکنه عوارض پزشکی و فیزیکی خطرناکی داشته باشه.

مصرف دارو یا داشتن بیماری‌هایی که به افراد اجازه بارداری نمیده

زنانی هستن که به دلیل بیماری و مصرف برخی داروهایی که برای بارداری مضر هست قادر به بچه‌دار شدن نیستن. این داروها ممکن هست برای طولانی مدت تجویز شده باشه و مادر اجازه قطع دارو برای 9 ماه رو نداشته باشه. در این صورت مشکل موجود اونها رو از حق مادری و داشتن کودک محروم می‌کنه. خب طبیعیه که در این حالت آنها به جایگزینی رو بیارن. داشتن بیماری و مصرف دارو یکی از دلایل و اهداف استفاده از مادر جایگزین برای زنانی هست که میخوان کودک داشته باشن. از دیگر دلایل استفاده از مادر جایگزین توسط زنانی که بیماری دارن یا داروهای خاصی مصرف می‌کنن اهمیت سلامت کامل فرزندشون از هر لحاظ هست. البته لازم به ذکر هست که دانستن عوارض رحم اجاره‌ای برای هر زنی واجب هست.

داشتن فرزندی از خون خود و نداشتن تمایل به فرزندخواندگی

فرآیند بچه‌دار شدن به شیوه رحم اجاره ای طولانی‌تر و دشوارتر از فرزندخواندگی هست. در قدیم زوجی که بچه میخواستن ولی توانایی بچه‌دار شدن نداشتن، فرزندخواندگی و پیدا کردن بچه از مراکز و پرورشگاه‌ها یه گزینه بود. این گزینه هنوز هم برای این افراد هست؛ ولی یکی از دلایل استفاده از مادر جانشین برای این دسته از پدر و مادران ارتباط ژنتیکی کودک با اونها هست. با پیشرفت علم و بوجود اومدن رحم اجاره ای اکثراً این روش رو انتخاب می‌کنن. بنابراین ارتباط ژنتیکی فرزند با زوج یا افراد مجرد یکی از مهم‌ترین انگیزه های استفاده از مادر جایگزین محسوب میشه. دلایل استفاده از مادر جانشین همونطور که گفتیم؛ یک لیست طولانی هست. در ادامه با ما همراه باشین.

مشکلات جسمی و سلامت فیزیکی

از دیگر اهداف استفاده از مادر جایگزین توسط افراد مختلف میشه به مشکلات جسمی اشاره کرد. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • هیسترکتومی یا ناهنجاری مادرزادی رحم
  • مشکلات مختلف رحمی
  • تجربه زایمان ناموفق
  • تجربه حاملگی خارج از رحم
  • درآوردن رحم درگذشته جهت جلوگیری از حاملگی یا به دلایل پزشکی

مواردی که بهشون اشاره شد می‌تونه از انگیزه های استفاده از مادر جایگزین در بین این دسته از زنان باشه. همچنین در مواردی ممکنه طی آزمایشات پزشکی دکتر متخصص حاملگی رو برای فرد مورد نظر توصیه نکنه. یادمون نره جدا از سلامت بچه سلامت مادر هم مهم هست. یکی دیگه از دلایل استفاده از مادر جانشین تلاش‌های ناموفق مکرر برای بچه‌دار شدن هست. بعضی از زنان ممکنه در طول زندگی اصلاً متوجه مشکلات پزشکی یا رحمی خود و در نتیجه ناتوانیشون جهت بارداری نشده باشن. از این رو رحم اجاره ای رو انتخاب میکنن.

آسیب‌های روحی و سلامت روان

زنانی که ممکنه بارداری و زایمان خیلی سختی در گذشته داشته باشن؛ یا این که زایمان ناموفق و از دست دادن بچه رو تجربه کرده باشن. در این حالت این زنان آسیب روحی و افسردگی شدیدی رو تجربه میکنن که شاید دیگه تمایلی به باردار شدن پیدا نکنن. به همین جهت ترس از آسیب‌های روحی گذشته و افسردگی شدید ناشی از هر رخدادی می‌تونه از دلایل استفاده از مادر جانشین در میان این دسته از افراد باشه. به علاوه بعضی زنان استرس و اضطراب زیادی رو حین حاملگی تجربه کردن که دیگه حاضر به پذیرش چنین ریسکی نیستن. این مورد از دلایل استفاده از مادر جانشین شاید کم‌تر مورد استفاده باشه.

عدم توانایی بارداری یا سابقه بارداری و زایمان‌های ناموفق مکرر

یکی از انگیزه های استفاده از مادر جایگزین در خصوص زنانی هست که زایمان‌های ناموفقی داشتن. بعضی از اونها ممکنه حین بارداری دچار مشکلات متعددی شده باشن. همچنین زنانی هستن که به دلیل استخوان بندی کوچک، ایمنی یا به طور کلی فیزیک بدنی ضعیف قادر به داشتن حاملگی موفقیت‌آمیزی نباشن. پس بنابراین برای این دسته از خانم‌ها و شریک زندگیشون، رحم اجاره ای گزینه مناسبی هست. همونطور که قبلاً گفته شد در صورت داشتن زایمان یا بارداری ناموفق قبلی، برای خانم‌ها مشکلات عاطفی و روحی متعددی بوجود میاد. این شاید یکی از عمده‌ترین دلایل استفاده از مادر جانشین باشه.

تصمیمات شخصی

دلایل استفاده از مادر جانشین

شاید خیلی عجیب به نظر برسه ولی تصمیمات شخصی هم از دلایل استفاده از مادر جانشین در بین برخی افراد هست. بعضی از زنان بخاطر حرفه و شغل خود قادر به گذراندن دوران حاملگی نیستن. یا این که اگه تصمیم بگیرن به بچه‌دار شدن شغلشون رو ممکنه از دست بدن یا به زندگی حرفه‌ایشون ضربه میخوره. همچنین از دلایل استفاده از مادر جانشین در بین ورزشکاران بهم نخوردن هیکل و فرم بدن و به علاوه حفظ قوای بدنیشون هست. در نتیجه مهم نیست به چه دلیلی، هر کسی می‌تونه از روش مادر جایگزین در صورت داشتن صلاحیت استفاده کنه.

جمع بندی

رحم اجاره ای و استفاده از مادر جانشین یه روش برای داشتن فرزند هست. دلایل استفاده از مادر جایگزین موارد زیادی رو شامل میشه. ما در این مقاله بیشترین موارد و مسائلی که در بچه‌دار شدن به این شیوه و انگیزه های استفاده از مادر جایگزین تاثیر گذار هست رو مورد بررسی قرار دادیم. موارد و دسته بندی‌هایی که بشون اشاره شد فراگیرترین دلایل استفاده از مادر جانشین در سراسر دنیا هستن. همچنین به شرح انگیزه های استفاده از مادر جایگزین در بین اقشار مختلف جامعه با مشکلات مخصوص خودشون پرداختیم. هر زوج، قشر و شخصی دلایل خودش برای استفاده از مادر جایگزین داره و در این مورد باید عاری از هرگونه قضاوتی باشه. داشتن فرزند حق طبیعی هر انسانی هست. رحم اجاره ای یه گزینه هست و این امر رو برای انسان‌ها امکان‌پذیر می‌کنه. دلیل شما برای اجاره رحم چیه؟ نظرات خود در این مورد رو با ما به اشتراک بزارین.

بارداری مادر جایگزین چگونه انجام میشه؟ همه چیز درباره بارداری مادر جایگزین

بارداری مادر جایگزین به چه شکل هست؟ با پیشرفت علم و تکنولوژی این روزها راه‌های زیادی واسه بچه‌دار شدن وجود داره. روش رحم اجاره‌ای یا همان استفاده از مادر جایگزین یکی از این راه‌ها هست؛ که طی سال‌های اخیر پیشرفت چمشگیری داشته. اما همچنین ابعاد مختلف این راه هنوز مورد بحث و بررسی کارشناس‌های زیادی قرار می‌گیره. حاملگی مادر جایگزین و نحوه عملکرد افراد در روش رحم اجاره ای یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث و بررسی در بین کارشناسان و جوامع هست. البته نه فقط بارداری مادر بیولوژیکی بلکه مسائل پیچیده پزشکی، قانونی، حقوقی، اخلاقی و عرفی این موضوع جنبه‌های مختلفی داره که هر کدوم نیاز به تحلیل و مباحثه داره. در این بین سلبریتی‌های زیادی از این روش استفاده کردن. روز به روز افراد بیشتری برای داشتن فرزند مادر جایگزین رو انتخاب میکنن. این گزینه ممکن هست برای برخی مناسب باشه برای برخی هم نه. این مقاله بهتون کمک میکنه تا ببینین بارداری مادر جانشین برای شما مناسب هست یا نه؟ در ادامه در این متن تمام جوانب برای بچه‌دار شدن از طریق انتخاب حاملگی مادر جانشین در نظر گرفته شده. همچنین مشکلات حقوقی اون و رعایت موارد مختلف توسط هر دو طرف مورد بررسی قرار گرفته.

چرا بارداری مادر جایگزین؟

طبق غریزه انسان، اول عشق به وجود میاد بعد ازدواج و بعد هم بچه. این سیکل سالیان سال بین همه انسان‌ها وجود داشته. اما در بین زوج‌هایی که به هر دلیلی اعم از ناباروری یا مشکلات پزشکی ممکن هست به خاطر عدم وجود بچه مشکلات روحی پیش بیاد یا فرزندشون ارتباط ژنتیکی باهاشون داشته باشه، انتخاب بچه‌دار شدن از طریق بارداری مادر جایگزین گزینه مناسبی هست. بالاخره در این باره افراد دلایل زیادی واسه انتخاب روش حاملگی مادر جایگزین دارن:

  • مسائل مربوط به سلامتی و توانایی بارداری شخص
  • مشکلات ناباروری زوج‌ها یا سقط جنین ناخواسته مکرر
  • زوج‌های همجنسگرایی که خواهان داشتن فرزند هستن(چه مردان چه زنان)
  • افراد مجردی که میخوان فرزند ژنتیکی خودشونو داشته باشن(چه مردان چه زنان)

پس بنابراین رحم اجاره ای فقط برای زن و شوهر‌ها نیست. حتی رحم اجاره‌ای می‌تونه بین همجنسگراهای زن هم اتفاق بیوفته که در این صورت نیاز به انتخاب اهدا کننده اسپرم هست. در نتیجه در دنیای امروز رحم اجاره‌ای نوعی ارائه خدمات برای تمام افرادی هست که خواهان یا نیازمند کودک هستن. به علاوه حاملگی مادر جایگزین جدا از مسئله مادی، نوعی لطف و خدمت به نیازمندان فرزند هست.

انواع بارداری مادر جایگزین

بارداری مادر جایگزین

به طور کلی بچه‌دار شدن یه روش جایگزینی یا همان مادر جانشین به دو روش علمی انجام میشه. این دو روش بستگی به نوع خواسته یا مشکل افراد داره.

  • حاملگی مادر جایگزین به روش سنتی
  • حاملگی مادر جایگزین به روش لقاح آزمایشگاهی IVF

روش سنتی اینطوریه مادر جایگزین تخمک خودشو اهدا میکنه. بعد اسپرم شوهر یک زن با تخمک اون از طریق تلقیح داخل رحمی IUI بارور شده و بارداری مادر جایگزین حاصل میشه. همچنین در این روش ممکنه در صورت نابارور بودن هر دو زوج از اسپرم اهدا کننده‌ای هم استفاده بشه. لازم به ذکر هست که عوارض رحم اجاره‌ای در هر دو روش تقریباً یکسان هست. در روش لقاح آزمایشگاهی مادر جانشین برای یک فرد یا زوج فرزند رو حمل می‌کنه. به این صورت که اسپرم شوهر و تخمک زن با روش IVF بارور شده و جنین در رحم مادر جایگزین کاشته میشه. در این روش در صورت نابارور بودن مرد یا زن اسپرم یا تخمک می‌تونه از یک اهدا کننده باشه. مادر جانشین نیز خودش می‌تونه اهدا کننده تخمک باشه و فرزند رو برای زوج یا فردی حمل کنه.

به گفته یک مرکز جایگزینی، بارداری مادر بیولوژیکی به روش لقاح آزمایشگاهی رایج‌تر هست. چون در روش سنتی مادر جایگزین مادر ژنتیکی فرزند هم میشه. ولی در روش IVF بارداری مادر جانشین میتونه فقط شامل حمل کردن کودک باشه. به علاوه اینکه در روش سنتی ممکنه مشکلات پیچیده حقوقی و احساسی برای اجاره دهنده رحم پیش بیاد. برای جلوگیری از این مشکلات در برخی ایالات آمریکا قوانینی بر ضد روش سنتی وضع شده.

چطور میتونیم یه مادر جانشین پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن شخصی جهت بارداری مادر جانشین بعضی از افراد دوست یا عضوی از فامیل رو پیدا میکنن که مایل هست مادر جانشین بشه. خیلی از افراد هم به نمایندگی‌ها و مراکز جایگزینی مراجعه می‌کنن تا گزینه مناسبی پیدا کنن. آن‌ها گزینه‌های مختلف رو بررسی میکنن تا مطمئن بشن فرد مورد نظر معیار و توانایی‌های لازمو داره. سپس خواسته و نیازهای هر دو طرف رو مورد بررسی قرار داده و با یکدیگر تطبیق میدن تا بهترین موقعیت واسه طرفین به وجود بیاد. بعد از این فرایند مربوط به بارداری مادر جایگزین شروع میشه. همچنین برای شروع فرآیند حاملگی مادر جایگزین موسسات خصوصی هم وجود دارن که برای اهدای تخمک یا اسپرم یا پیدا کردن مادر جانشین بررسی‌های خودشون رو پیرامون مسائل جایگزینی انجام میدن. این بررسی‌ها جدا از مشکلات پزشکی شامل مسائل اخلاقی و حقوقی هم میشه. این موسسات فهرستی از افراد و مراکز جایگزینی دارن که برای یافتن فرد مورد نظر میتونن کمک کنن.

معیارهای مادر جانشین شدن چیه؟

هر مرکز جایگزینی معیارهای خودش رو ممکن هست برای بارداری مادر جایگزین داشته باشه. ولی معیارهای ثابت این کار موارد زیر هستن:

  • سن داوطلبان باید بین 21 تا 45 سال باشه (البته این مورد می‌تونه بسته به شرایط خاص متفاوت باشه).
  • باید حداقل یک بارداری و زایمان کامل و بدون عارضه داشته باشن.
  • مادر جانشین باید حداقل کمتر از پنج زایمان طبیعی و دو زایمان سزارین داشته باشه.
  • داوطلبان برای حاملگی مادر جایگزین باید در محیطی امن و آروم زندگی کنن.
  • مصرف مواد مخدر و الکل نداشته باشن.
  • آزمایشات سلامت فیزیکی، سلامت روان و همچنین غربالگری مخصوصی برای بیماری‌های عفونی رو گذرونده باشن.

بارداری مادر جایگزین

در این میان والدینی که قصد دارن شرایط خاصی رو نیز اعمال کنن طبق توافق طرفین رعایت موارد زیر الزامی هست:

  • ارائه سوابق سلامت کامل
  • چکآپ کامل
  • انجام معاینات فیزیکی جهت اطمینان سیکل‌های موفقیت آمیز بازیابی لقاح آزمایشگاهی
  • غربالگری بیماری‌های عفونی و ویروسی
  • آزمایش برخی بیماری‌های ژنتیکی که ممکن هست به کودک منتقل بشه
  • مشاوره سلامت روان

از شروع فرایند بارداری مادر بیولوژیکی تا حتی بعد از زایمان فرد مورد نظر باید تحت نظر متخصص روانشناس باشه. فرد مورد نظر حتما باید در مراحل مختلف حاملگی هم با پزشک خود و هم با متخصص روانکاو در تماس باشه.

مراحل انتخاب تا رسیدن به حاملگی مادر جایگزین چطوریه؟

هنگامی که بچه‌دار شدن از این طریق رو انتخاب میکنین، از پیدا کردن فرد مورد نظر تا رسیدن به بارداری مادر جایگزین مراحلی رو باید پشت‌ سر بزارین. رسیدن به بارداری مادر جانشین بسته به نوع روش جایگزینی که انتخاب می‌کنین متفاوت هست. در انتخاب حاملگی مادر جایگزین به روش لقاح آزمایشگاهی، مراحل به صورت زیر هست:

  1. یک مادر جانشین رو معمولاً از طریق مراکز جایگزینی انتخاب کنین.
  2. یک قرارداد قانونی ایجاد کنین و جوانب مختلف رو بررسی کنین.
  3. مراحل باروری تخمک و اسپرم مورد نظر رو انجام بدین.
  4. جنین یا تخمک و اسپرم بارور شده رو به رحم جایگزین منتقل کنین(اگه نشد والدین و جانشین ممکنه یه چرخه IVF دیگه رو شروع کنن).
  5. بعد از تولد کودک والدین طبق قرارداد قانونی حق حضانت بچه رو به عهده دارن.

خب این موارد بالا مربوط به حاملگی مادر جانشین با استفاده از روش لقاح آزمایشگاهی بود.در روش سنتی نیز همین موارد دنبال میشه با این تفاوت که فرایند باروری با روش IUI یا همان لقاح اسپرم پدر یا اسپرم اهدا کننده با تخمک مادر جایگزین انجام میشه. سپس حاملگی مادر جانشین صورت می‌پذیره.

در این روش بعد از زایمان،مادر جایگزین ممکن هست بخواد قصد فسخ قانونی حقوق والدین برای بچه رو داشته باشه یا حق حضانت بچه رو بخواد. یا والدین مجبور به تکمیل فرایند‌های فرزندخواندگی رو داشته باشن. در این خصوص باید از قبل همه چیز در قرارداد قانونی ذکر بشه و هرگونه توافقی بین طرفین در قرارداد مکتوب باشه. در این صورت مشکلی در انجام مراحل بارداری مادر بیولوژیکی و بعد از تولد فرزند به وجود نمیاد.

هزینه های مربوط به بارداری مادر جایگزین

این هزینه‌ها بسته به نوع روش انتخابی متفاوت هست. هزینه‌های حاملگی مادر جایگزین با درنظر گرفتن حق دستمزد، مراقبت‌های بهداشتی و سایر شرایطی که ممکن هست ایجاد بشه چیزی بین 90000 تا 130000 هزار دلار هست. برخی مراکز جایگزینی این هزینه‌‌ها رو با جزییات در سایت‌های خود فهرست می‌کنن. دستمزد پایه برای مادران جانشین 50000 هزار دلار و برای مادرانی که قبلا تجربه جایگزینی موفق داشتن 60000 هزار دلار هست. این هزینه‌ها در صورت بروز مواردی متغیره.که عبارتند از:

  • 5000 دلار اگه حاملگی مادر جانشین منجر به فرزندان دوقلو بشه
  • 10000 دلار اگه فرزندان سه قلو باشن
  • 3000 دلار اگه زایمان سزارین باشه

همچنین هزینه‌ها میتونه شامل کمک هزینه ماهانه و بیمه سلامت درمانی هم بشه. به علاوه این که در شرایط خاص مانند لغو چرخه‌های IVF، اتساع و کورتاژ،حاملگی خارج از رحم و غیره این هزینه‌ها متغیر هست. در مقاله هزینه رحم اجاره‌ای به قیمت آن در تهران پرداختیم. هزینه رحم اجاره‌ای در کشورهای مختلف متفاوت هست؛ بنابراین بهتر هست که در خصوص کشور مورد نظر خود تحقیق کنین. والدین برای هزینه‌های آزمایشات و معاینات سلامت روان خود و مادر جانشین نیز باید کنار بزارن. بررسی سوابق کیفری برای هر دو طرف از 100 تا 400 دلار هست. بارداری مادر جایگزین مرحله حساسی هست؛ بنابراین قبل از هر چیزی باید دور اندایشی‌های لازم رو انجام بدین.

هزینه‌های قانونی و سایر هزینه‌های جانبی حاملگی مادر جانشین

هزینه‌های قانونی برای بارداری مادر جایگزین ابعاد مختلفی داره. در این میان هزینه‌های جانبی غیر پزشکی هم هست. هر دو طرف لازم هست در مورد هزینه‌های احتمالی و کلی این کار اطلاعات کافی داشته باشن. سایر هزینه‌ها جهت شروع فرایند حاملگی مادر جایگزین عبارتند از:

  • تهیه و بررسی قرارداد قانونی چیزی بین 1000 تا 2500 دلار
  • ایجاد قرارداد کتبی و قانونی برای ثبت والدین جهت مسئله اصل و نسب 4000 تا 7000 دلار
  • ایجاد و مدیریت یه حساب بانکی اعتباری مطمئن برای این کار 900 تا 1200 دلار
  • جلسات روانشناسی و روانکاوی و پشتیبانی نمایندگی جایگزینی طی دوره بارداری مادر بیولوژیکی 2500 دلار
  • بیمه درمانی مادر جایگزین 25000 دلار
  • بیمه عمر 500 دلار
  • هزینه اقامت احتمالی مادر جانشین در هتل 1500 دلار جهت دوره‌های IVF
  • ترتیب دادن یه بیمه درمانی خصوصی در صورت تمایل والدین حدودا 300 دلار

هزینه‌ها ممکن هست بخاطر داروهای مختلف، عوارض بارداری و بروز مشکلات ناخواسته یا احتمالی تغییر کنه. هزینه‌های بارداری مادر جانشین در روش سنتی بخاطر نبود انجام مراحل IVF و هزینه‌های کمتر IUI و همچنین مراحل کمتر پزشکی بازم کمتر هست. لازم هست که والدین و مادر جانشین با یک وکیل متخصص این کار قراردادهای قانونی رو ببندن و از قبل به قیمت‌ها و مراحل مختلف و همچنین بروز مشکلات احتمالی واقف باشن. این خیلی مهمه که طرفین طی انجام هر یک از مراحل لازم جهت حاملگی مادر جایگزین و زایمان بچه به طور مداوم زیر نظر مشاور و متخصص‌های مربوطه باشن. مادر جانشین باید حین دوره باداری پیوسته با یه روانشناس در تماس باشه.

آیا بیمه هزینه‌های حاملگی مادر جانشین رو پرداخت میکنه؟

حاملگی مادر جایگزین

این مورد هنوز در دست بررسی هست و پیچیدگی و ابهامات خودشو داره. به گفته نمایندگی Conceive Abilities حدود 30 درصد از طرح‌های بیمه‌های درمانی شامل قوانینی هستن که اعلام میکنن تمام هزینه‌های یک زن رو برای بارداری مادر جایگزین پرداخت نمی‌کنن. در این جا تنها چیزی حدود 5 درصد از طرح‌های بیمه هزینه‌هارا پوشش میدن و 65 درصد دیگه در این مورد مبهم هستن. مراکز جایگزینی به شما کمک میکنن که بررسی‌های مربوط به تعیین پوشش بیمه درمانی برای بارداری مادر بیولوژیکی رو انجام بدین. این مراکز توصیه می‌کنن طرح‌های جامع بیمه جایگزینی رو از نمایندگی‌هایی مثل Art Risk Solutions یا New Life که بیمه خارجی ارائه می‌کنن جهت این کار خریداری کنین. در این مورد خوب تحقیق کرده و دقت کنین. یه بیمه خوب واسه بچه‌دار شدن از طریق حاملگی مادر جایگزین از دغدغه‌های هر دو طرف هست.

چه مسائل حقوقی‌ای باید درنظر گرفته شود؟

فعلاً در مورد بارداری مادر جایگزین در غرب هیچ قانون دولتی یا فدرالی خاصی وجود نداره. قوانین اعمال شده در ایالت و محل زندگی هر فرد متفاوت هست. مشکلات حقوقی ممکن هست زمانی به وجود بیاد که یکی از والدین با کودک از نظر ژنتیکی مرتبطه و دیگری نه.حتی اگه مادر جانشین از نظر ژنتیکی مرتبط نباشه.

در روش سنتی که مادر جایگزین مادر بیولوژیکی کودک هست ممکن هست ادعای حق حضانت فرزند کنه. برخی ایالت‌ها ممکن هست با این که قوانینی بر ضد روش سنتی ندارن این اجازه رو ندن. این به این معنی هست که والدین فرزند ممکن هست نیاز به انجام مراحل فرزند خواندگی داشته باشن. بنابراین جهت جلوگیری از بروز هرگونه مشکل حقوقی، توصیه میشه والدین و مادر جانشین هر دو وکیل متخصصی که در کار رحم جایگزینی تجربه داره داشته باشن. آنها باید مسائل حقوقی مربوط و هرگونه توافق بین خودشون رو طبق قرارداد رسمی و قانونی مکتوب کنن. در این صورت از هرگونه مشکل حقوقی و اخلاقی در روند انجام مراحل حاملگی مادر جایگزین تا تولد نوزاد جلوگیری میشه.

هنگام برنامه ریزی برای حاملگی مادر جانشین ممکنه مشکلاتی پیش بیاد. همیشه همه چیز هم قرار نیس تمام کمال پیش بره. لازمه که در این باره همه شرایط در نظر گرفته بشه.در ادامه به بعضی از این مشکلات پیش بینی نشده اشاره کردیم:

  1. IVF یا IUI تضمینی برای بارداری نیست. گاهی اوقات به چندین تلاش و انجام چند سیکل برای باروری نیازه
  2. امکان سقط جنین وجود داره
  3. ممکنه مشکلاتی برای سلامتی نوزاد یا عوارض ناشی از زایمان بوجود بیاد
  4. بارداری مادر جایگزین ممکنه منجر به دو یا چند قلو شدن فرزندان بشه

با داشتن وکیل متخصص و مکتوب کردن همه چیز در یک قرارداد قانونی میشه باعث کاهش هرچه بیشتر مسایل حقوقی شد.

مادران جایگزین باید چه نکاتی رو جهت بارداری رعایت کنن؟

هر کی دلایل مختلفی واسه انتخاب جایگزینی داره. ممکنه این کار بخاطر خانواده فامیل یا یه عزیزی باشه. ممکنه بخاطر پول و درآمد باشه. یا اینکه به یه زوج چیزی رو هدیه بده که بدون اون شخص نتونن بدست بیارن. همچنین حس مادر شدن و چنین کار با ارزشی معنای خاصی به زندگی فرد بده. با این وجود نکاتی که فرد برای جانشین شدن و بارداری مادر جایگزین باید در نظر داشته باشه شامل موارد زیر هست:

  • جایگزین باید تمام حداقل شرایط لازم از جمله سن، سلامت کامل، سابقه باروری و بارداری سالم و وضعیت روحی روانی سالم رو داشته باشه
  • فرد باید بدونه در دوران بارداری باید در خدمت والدین،آزمایشات و مسئولیت‌هایی که داره باشه
  • مادر جانشین باید با داروها و تزریق‌های مختلف، انجام مراحل پزشکی، رعایت رژیم تغذیه مناسب و تغییر سبک زندگی کنار بیاد
  • مادر جانشین باید به عوارض و خطرات این کار با هر بار بارداری و افزایش سن آگاه باشه
  • فرد مورد نظر در صورت متاهل بودن و داشتن بچه، باید احساس اونا رو در مورد اینکار بدونه و حمایت خانوادگی داشته باشه

اینها فقط بخشی از مواردی هست که رعایتشون الزامی هست. هر شخص خودش باید با بررسی‌های متعدد جوانب مختلف ببینه آیا این کار واسش مناسب هست یا نه. به علاوه در اینجا همونطور که گفته شد مسائل حقوقی و مشکلات پیش بینی نشده‌ای هم در ارتباط با حاملگی مادر جایگزین وجود داره.

جمع بندی

بارداری مادر جایگزین هنوز هم مبحث پیچیده‌ای هست ولی قطعاً ارزش بررسی داره. با اینکه این کار با چالش‌های زیادی رو به رو هست ولی آمارها حاکی از اینه که در سال 1999، تعداد 727 کودک فقط از طریق حاملگی مادر جایگزین به دنیا اومدن. این رقم در سال 2013 به تعداد 3432 نفر افزایش یافت و هرسال به افزایش خودش ادامه میده.همین امر نشون دهنده فراگیرتر شدن بچه‌دار شدن به روش رحم اجاره ای هست. راه‌های زیادی واسه بچه‌دار شدن وجود داره که بارداری مادر جانشین یکی از اونا هست. قبل از هرچیز و با استفاده از مطالب گفته شده باید ببینین این روش مناسب شما هست یا نه.در این راه هر دو طرف مراحل و آزمایشات پزشکی متعددی باید بگذرونن. در مورد مسائل مختلفی اعم از پزشکی، بیمه، حقوقی و اخلاقی که طرفین باید رعایت کنن در این مقاله صحبت شد. بارداری مادر بیولوژیکی جدا از فرایندهای علمی و پزشکی مشکلات حقوقی و اخلاقی خودشو داره که با قراردادهای قانونی و تحقیق و کسب آگاهی لازم، به شما جهت موفقیت در این کار کمک بزرگی میکنه. با نظر دادن و طرح سوالات خود، ما رو در تولید محتوای بهتر یاری کنین.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حکم رحم اجاره ای در اسلام + احکام شرعی و قوانین رحم اجاره ای

حکم رحم اجاره ای در اسلام در دنیای مدرن امروز با چالش‌‌های بسیاری روبرو هست. رحم اجاره ای در غرب و در کشور‌های توسعه‌ یافته یا غیر اسلامی به عنوان یک پدیده علمی و به طور کلی یه امر عادی با اهدافی مثبت پذیرفته شده. رحم اجاره ای هم همانند تمام پدیده‌هایی که در دنیای غرب به وجود میاد، کم کم و به طور پیوسته به مرور زمان، آگاهی سازی شده، گسترش یافته و شرایط و قوانین اون تکامل پیدا کرده. همونطور که مطمئناً تا الان خودتون هم متوجه شدین، اجاره دادن رحم در اسلام یه موضوع حساسه و رحم اجاره ای از نظر شرعی حرام هست.  قوانین رحم اجاره ای در اسلام و کشور‌های اسلامی به شدت بستگی به رویکرد سیستم سیاسی حاکم و فرهنگ مردم در اون کشور‌ها داره. همچنین رحم اجاره ای در اسلام و به طور کلی احکام و قوانین مربوط به اون نیاز به یه بستر فرهنگی و فرهنگ سازی به طور علمی و پیوسته داره. جدای از مسائل شرعی و فقهی، این کار نیازمند پذیرش در بین مردم کشور‌های اسلامی و مسلمانان و به علاوه عادی سازی اون به عنوان یه پدیده علمی و یه کار درست برای اهدافی مثبت و همچنین خیرخواهانه هست. حکم رحم کرایه ای در اسلام و ممالک اسلامی و رویکرد اون‌ها نسبت به این موضوع شامل تفاوت‌های زیادی با جوامع و کشور‌های غربی و سکولار میشه. هر دو مشتاق رفاه مادر، کودک و جامعه هستند ولی رویکرد‌ها همیشه یکسان نیست. رویکرد اسلامی با مطرح کردن بحث اصل و نسب و هرج و مرج‌های اجتماعی مخالف این کار هست. ولی رویکرد غربی بیشتر منافع این کارو در نظر میگیره. در ادامه به طور کامل به مبحث رحم اجاره ای در اسلام و قوانین و محدودیت‌های این کار در اسلام و مقایسه اون با ممالک غربی پرداخته‌ایم.

اصلاً دلیل بارداری به روش رحم اجاره ای چیه؟

از لحاظ مسائل اجتماعی و علمی حکم رحم اجاره ای در اسلام و قوانین اون نیازمند بررسی هست. چون همونطور که می‌دونید بارداری به شیوه رحم اجاره ای، بارداری یک زن برای یک زن و شوهر دیگه هست که خودشون به هر دلیلی قادر به بچه‌دار شدن نیستن. خب طبیعیه رحم اجاره ای از لحاظ شرعی در اسلام رایج نباشه. این کار به روش لقاح مصنوعی AI و لقاح در شرایط آزمایشگاهی IVF انجام میشه. یک زن جنین رو در دوران بارداری حمل میکنه و پس از زایمان به خانوادش تحویل میده و بعد از اون دیگه مسئولیتی در قبال نوزاد و خانوادش نداره. هرچند در غرب این یک روش جا افتاده و علمی هست. ولی رحم اجاره ای از نظر شرعی در اسلام پذیرفته نیست. به هر حال این کار بر دو نوع می‌تونه انجام بشه:

  • روش ژنتیکی
  • روش حاملگی

در روش ژنتیکی تخمک زن به طور مصنوعی با اسپرم اهدا کننده (پدر کودک) تلقیح میشه. در روش حاملگی هم تخمک زن اجاره دهنده توسط اسپرم مرد در شرایط آزمایشگاهی بارور شده و در رحم زن اجاره دهنده کاشته میشه. در این خصوص در مقاله عوارض رحم اجاره‌ای نیز به آن پرداختیم. بدین ترتیب زوج‌هایی به دنبال این روش میرن که زن به دلیل عدم وجود رحم یا داشتن بیماری یا از نظر جسمی قادر به بچه‌دار شدن نباشه یا اینکه ممکنه بیماری ژنتیکی داشته باشه که دوست نداشته باشه اونو به فرزندش انتقال بده. همچنین یک زوج اجاره کردن رحم رو به فرزند‌خواندگی ترجیح میدن زیرا در این صورت نورزاد حداقل به صورت نصفه هم که شده با آنها اشتراک ژنتیکی داره. پس هرچند رحم اجاره ای از نظر شرعی خلاف موازین اسلامی باشه ولی مزایا و نتایج مثبت خودش رو داره.

حکم رحم اجاره ای در اسلام

به علاوه این روش در جوامع غربی برای افراد مجرد یا زوج‌های همجنسگرا جهت داشتن فرزند هرچند چندان رایج نیست ولی آزاد هست. همچنین این روش به زنان یائسه و بسیاری از زنان اجازه میده مادر بشن اگرچه هیچ ارتباط ژنتیکی با فرزند ندارن. بدون در نظر گرفتن رحم اجاره ای در اسلام و محدودیت‌های رحم اجاره ای از نظر شرعی ، این کار دو بعد تجاری و بشردوستانه یا کمک به هم‌نوع داره. یعنی علاوه بر اینکه به اجاره دهنده رحم (مادر جایگزین) برای حاملگی نوزاد طبق قرار‌داد پرداختی صورت میگیره یه حرکت بشردوستانه و کمک به هم‌نوع برای یک زوج هست و نوزاد مثل هدیه‌ای برای اون‌ها هست.

بررسی حکم رحم اجاره ای در اسلام

 رحم اجاره ای در اسلام جنبه‌های مختلفی داره و از ابعاد گوناگونی مورد بررسی قرار می‌گیره. بارداری و به طور کلی رحم اجاره ای از نظر شرعی، دارای پنج جنبه براساس قوانین شریعت دینی هست. بزرگان و مراجع اسلامی در مورد صدور حکم رحم اجاره ای در اسلام این پنج مورد رو درنظر می‌گیرن.

  1. حفاظت از دین
  2. حفاظت از نفس یا زندگی
  3. حفاظت از نسل
  4. حفاظت از عقل یا ذهن
  5. حفاظت از ثروت یا همان دارایی

این پنج مورد به وضوح نیاز‌های اساسی و غریزی انسان رو توصیف می‌کنه. پس در مورد صدور حکم رحم کرایه ای در اسلام هدف و اولویت حفاظت و ارتقاء این موارد هست. می‌دونیم که اسلام تولید مثل و مراقبت از زنان باردار و سلامت کودکان رو تشویق می‌کنه. ولی یکی از دلایلی که اسلام با رحم اجاره ای از نظر شرعی مخالف هست اینه که بر اصل و نسب نوزاد تاکید داره و میگه که هر نوزاد باید پدر و مادر خودش رو بشناسه و با اونا خویشاوندی خونی و ژنتیکی کامل داشته باشه.

حکم رحم اجاره ای در اسلام

رحم اجاره ای برای باروری یک پدیده جدیدی هست که بزرگان و مراجع اسلام باید با اون کنار بیان. رحم اجاره ای از نظر شرعی پذیرفته نیست و اخلاق اسلامی نمی‌تونه اونو بپذیره. چون که بارداری به روش رحم اجاره ای تلقیح اسپرم اهدا کننده که یه عنصر خارجیه با تخمک یه زن و گذاشتن اون در رحم یه زن هست که موجب اختلال در اصل و نسب نوزاد میشه.

رحم اجاره ای در اسلام در مورد باردار شدن از نطفه مردی غیر از شوهر، فراتر رفتن و تجاوز به حدود خداوند هست. زیرا از نظر مراجع اسلامی ورود اسپرم مرد به زنی که با او ازدواج نکرده؛ غیر اخلاقی هست. در این مورد آیه‌ای هم هست که میگه کسانی که به پاکدامنی خود توجه نمی‌کنن و از مردی غیر از همسرشان دارای فرزند میشن متجاوز به حدود خداوند هستن. در مقالات قبل در مورد هزینه اجاره رحم نیز با شما گفتگو کردیم. این خود بخشی از مخالفت علما رو در بر داره.

مبحث اختلال اصل و نسب رحم اجاره ای از نظر شرعی

حکم رحم اجاره ای در اسلام در ارتباط با اصل و نسب نوزاد شامل قوانین شرعی مختلفی میشه. یکی از موارد مبحث اصل و نسب در رحم اجاره ای از نظر شرعی این هست که اگر زن اجاره دهنده رحم ازدواج کرده باشه، فرزند حاصل از نظر قانونی و شرعی فرزند شوهرش خواهد بود هرچند اسپرم توسط شخص دیگه‌ای اهدا شده باشه. به علاوه این که اجاره دهنده رحم نه تنها تخمک خودش رو اهدا می‌کنه بلکه جنین رو هم حمل می‌کنه. بنابراین در این صورت اون مادر واقعی کودک هست ولی نمی‌شه بهش مقام مادر رو داد.

در حقیقت حکم رحم کرایه ای در اسلام در مورد اصل و نسب این هست که بچه‌دار شدن به این روش باعث ایجاد معضلات هویتی در مورد فرزندان میشه. مورد بعدی این که در بارداری به شیوه رحم اجاره‌ای چون مرد خانواده‌ اجاره کننده رحم با زن اجاره دهنده رحم به قولی قرارداد زناشویی منعقد نکرده پس فرزند نامشروع به حساب میاد. حتی اگه شوهر زن اجاره دهنده رحم رضایت‌ کتبی داده باشه. خلاصه کلام این که در فرهنگ اسلامی باردار شدن از نطفه مردی غیر از شوهر امری ناپسند و غیر اخلاقی محسوب می‌شه. فرآیند بچه‌دار شدن بین زن و شوهری هست که عقد زناشویی دارن. پس موضوع رحم اجاره ای از نظر شرعی پذیرفته نشده هست و فرزند حاصل از فرآیند باروری از طریق شخص ثالث نامشروع هست.

 

مسائل فقهی،شرعی و فلسفی رحم اجاره ای در اسلام

اسلام به پاکی توصیه می‌کنه و دستور می‌ده. از اونجا که از نظر اسلام رحم اجاره ای باعث اختلال ژن‌ها میشه این عمل رو ناپاک می‌دونه. پس رحم اجاره ای از نظر شرعی باعث ایجاد فرآیندی میشه که در ژن‌ها اختلال به وجود اومده و ژن‌های دو فردی باهم ترکیب شدن که عقد زناشویی ندارن. از این بابت یکی از موارد حکم رحم اجاره ای در اسلام این که از این طریق نطفه نامشروع ایجاد شده. پس در نتیجه این عمل به دور از شریعت اسلام هست.

مورد بعدی بیگانه بودن نطفه از نظر اسلام هست. حتی اگه مردی دارای دو همسر باشه و تخمک زن اول با اسپرم او بارور شده و تا زمان تولد در رحم زن دوم باشه، باز هم از نظر اسلام این کودک متعلق به زنی هست که اون رو به دنیا آورده و نمی‌تونه متعلق به خانواده مورد نظر باشه. از این رو اسلام این نطفه و فرزند رو بیگانه میدونه. کما‌ این که بحث ژنتیکی و بیولوژیکی هم مطرح هست. زن دوم که فرزند رو به دنیا آورده ارتباط ژنتیکی با اون نداره پس نمی‌تونه بگه مادر فرزنده. در مقابل زن اول هم که فرزند رو به دنیا نیاورده با توجه به نظر مراجع و آیه‌های قرآن نمی‌تونه مادر کودک باشه.

یه مورد دیگه رحم اجاره ای در اسلام بحث مالکیت فرزند هست. بر طبق آیه‌ای از قرآن، هیچکس نمی‌تونه مادر کودکی باشه مگر کسی که اونو به دنیا آورده. بنابراین شخص اجاره دهنده می‌تونه ادعای مالکیت کنه هرچند تخمک زن دیگه‌ای رو در رحم خودش داشته باشه. پس حکم رحم کرایه ای در اسلام  در این مورد بر اساس موازین دینی دادن حق مالکیت فرزند به کسی هست که اون رو به دنیا آورده.

بحث بعدی رحم اجاره ای در اسلام مقایسه شخص اجاره دهنده به منظور پرستار یا همان دایه در اسلام هست. از نظر اسلام در صورت ضرورت به هر دلیلی مسلمانان می‌تونن فرزند شیرخواره خودشون رو به زنی بسپارن جهت شیرخوردن و پرستاری. در این صورت این زن از نظر اسلام مادرخوانده کودک حساب میشه. ولی در مورد شخص اجاره دهنده حکم رحم کرایه ای در اسلام اینه که این مقایسه اشتباهه و نزد اسلام پذیرفته نیست. چون دایه به دنیا آورنده فرزند نیست و هیچ ارتباط ژنتیکی با کودک نداره. همچنین اسپرم کسی در رحم او کاشته نشده. علاوه بر این دایه فقط تا یه دوره معین به کودک غذا میده و هیچگونه ارتباط دیگه‌ای این وسط نیست.

تفاوت‌ رحم اجاره ای در اسلام و جوامع غربی چیست؟

همونطور که اشاره شد، ممالک و جوامع اسلامی و غربی هر دو مدافع منافع مادر و کودک هستن. هر دو دارای دیدگاه حمایتی از رفاه مادر و فرزند اون هستن. ولی طبق مباحث فوق به دلایل فرهنگی و انحراف از هنجار‌‌‌های دینی، رحم اجاره ای از نظر شرعی تحت هیچ شرایطی پذیرفته نیست.

در مقابل حکم رحم کرایه ای در اسلام در غرب رویکرد متفاوت و عقیده‌های مختص خودش رو نسبت به این قضیه داره. به طور کلی رویکرد غرب نسبت به همه‌ چیز معمولاً مادی و منافع محور هست. اگرچه رحم اجاره ای در غرب هم به دور از هنجار‌های فرهنگی تولید مثل به طور طبیعی و عادی هست، ولی اونا عقیده دارن چرا یک زوج عقیم رو در برآورده کردن آرزویشان محروم کنیم؟ یا این که این کار برای زنان نیازمند بسیاری منافع مالی داره و بعضی زنان از احترام و توجهی که بارداری به همراه داره و حس مادر بودن لذت می‌برن.

رحم اجاره ای در اسلام

از دید مسلمانان رحم اجاره ای از نظر شرعی شرایطی رو به وجود میاره که نقض اخلاق اسلامی و موازین دین هست. همچنین این شرایط بر ضد بستر فرهنگی و روح جمعی مسمانان و اعتقاداتشون هست. به علاوه معتقدن بر روی روابط زناشویی تاثیرات مخربی داره. به عنوان مثال زنان متاهل ممکنه برای رهایی از درد زایمان و فرار از سختی‌های حاملگی، برای بچه‌دار شدن به این روش رو بیارن که فرهنگ اسلامی با این اقدام مخالف هست.

میدونیم حکم رحم اجاره ای در اسلام به دلیل سنت‌های موجود جوامع سنتی سخت گیرانه هست. ولی در فرهنگ غرب به دلایل آزادی‌های متنوع و بستر فرهنگی غیرسنتی، راحت‌تر این مسائل به صورت عرف درمیاد. چون که فرهنگ غربی رحم اجاره‌ای رو به منظور یه فعالیت نوع‌دوستانه می‌بینه. در بین اونا اینطور جا افتاده که این یه پدیده علمی با اهداف مثبت هست. همچنین متخصصان غربی برای جلوگیری به هرگونه نگاه تحقیرآمیز به اجاره دهندگان رحم، معتقدن باید آگاه‌سازی بیشتری در این زمینه به وجود بیاد.

جمع بندی

بحث در مورد حکم رحم اجاره ای در اسلام ادامه داره. زیرا نه فقط مراجع و متخصصان غربی و اسلامی بلکه جوامع هم حق دارن آزادانه در مورد این امر و پیامد‌هاش تبادل نظر کنن. تا کنون رحم اجاره ای از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار گرفته. همانطور که ممکنه پیامدهای مخرب و معایبی این وسط وجود داشته باشه که قطعاً هست ولی مزایا و نکات مثبت زیادی هم داره. به طور کلی با توجه به صحبت هایی که شد رحم اجاره ای از نظر شرعی در حال حاضر موضوعی نامشروع و غیرقانونی هست. مراجع اسلامی به هیچ‌وجه پذیرای این موضوع نیستن. به این نتیجه رسیدیم که نه فقط در ممالک اسلامی بلکه در جوامع غربی هم رحم اجاره‌ای مستلزم آگاه‌سازی، تفکر علمی و فرهنگ سازی گسترده هست. مطمئناً حکم رحم کرایه ای در اسلام و در کل بارداری به این شیوه در آینده با چالش‌های بیشتر و مباحث مفصل‌تری مواجه خواهد بود. امیدواریم به جواب سوالات خود رسیده باشین. سوالات و نظرات خود در این مورد رو در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بزارین.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مادر جایگزین چیست؟ تمام آنچه که باید در مورد مادر جایگزین بدانید

مادر جایگزین شخصیه که رحم خودشو واسه بچه‌دار شدن زوج یا شخص دیگه‌ای اجاره میده.حالا این اشخاص به هر دلیلی ممکنه نتونن بچه‌دار بشن ولی میخوان نوزادشون با اونا ارتباط ژنتیکی داشته باشه حتی به طور نصفه. این زوج میتونن یه زن و شوهر باشن که هرکدوم به دلایل پزشکی یا غیره قادر به داشتن فرزند نباشن یا یک زوج همجنسگرا باشن که میخوان فرزندی از خودشون داشته باشن. مادران جایگزین با بارداری به شیوه رحم اجاره ای می‌تونن واسه این افراد گزینه مناسبی باشن. مادر جانشین با اجاره دادن رحم خودش به این افراد برای داشتن کودک، کمک و لطف بزرگی در حق اونا انجام میده.این کار با چالش‌های بزرگی برای مادر جانشین همراه هست.به علاوه کارشناسان مخالف و موافق خودشو هم داره. مادر جانشین یا اجاره دهنده رحم طی فرایند علمی لقاح مصنوعی IVF که در ادامه توضیح داده شده باردار شده و نوزاد اجاره کننده رحم رو به دنیا میاره.با این وجود هنوز بحث‌هایی درباره بچه‌دار شدن با استفاده از رحم اجاره‌ای وجود داره.همچنین این کار روند‌های قانونی مختص خودشو داره که میتونه در هر کجای دنیا متفاوت باشه.با این حال به هر دلیلی استفاده از مادر جانشین برای بچه‌دار شدن یه گزینه هست.هر یک از طرفین باید ببینه که آیا این امر واسش مناسبه یا نه. اگه در خصوص قیمت رحم اجاره‌ای کنجکاو هستین؛ در مقالات قبل به این مورد نیز پرداخته‌ایم.

انواع بارداری با رحم اجاره‌ای

به طور کلی بارداری به شیوه رحم اجاره ای و با استفاده از مادر جایگزین به دو صورت انجام میشه:

  • روش سنتی مادر جانشین
  • روش حاملگی مادر جانشین

در روش سنتی اسپرم اجاره کننده با تخمک مادران جایگزین به طور مصنوعی تلقیح میشن.سپس فرایند بارداری شروع شده و اجاره دهنده رحم، نوزاد رو حمل می‌کنه و به دنیا میاره. مادر جانشین در این روش مادر بیولوژیکی فرزند به حساب میاد.به این دلیل که در این روش تخمک اجاره دهنده رحم با اسپرم مرد بارور شده و تخمک همسر مرد در این روش نقشی نداره.

در روش حاملگی امکان بارور کردن اسپرم مرد با تخمک همسر با روش لقاح آزمایشی IVF وجود داره.بعد از انجام این کار لقاح اونها در رحم فرد اجاره دهنده قرار میگیره و فرایند حاملگی شروع میشه.سپس فرد اجاره دهنده رحم تا زمان تولد، نوزاد رو حمل میکنه. مادر جانشین در این روش ارتباط ژنتیکی با نوزاد نداره چون از تخمک اون استفاده‌ نشده.در این روش به فرد اجاره دهنده رحم به اصطلاح “مادر مولد” نیز میگن.ولی مادر بیولوژیکی کودک زنی هست که تخمکش با اسپرم شوهرش بارور شده باشه. اجاره دادن رحم می‌تونه عوارضی هم داشته باشه. ما در مقاله عوارض رحم اجاره‌ای به شکل مطلوبی به آن پرداختیم.

مادر جایگزین در غرب

مادر جایگزین

در جوامع غربی و به خصوص در کشور‌ آمریکا استفاده از مادر جانشین برای بچه‌دار شدن از نظر قانونی خیلی پیچیده نیست.دلیل آن هم اینه که هر دو والدین میخوان بچه با اونا ارتباط ژنتیکی داشته باشه. پس در نتیجه روش حاملگی مادر جانشین نسبت به روش سنتی اون بیشتر رایج شده. همچنین اجاره دهنده رحم هم به مسئولیت‌های خودش واقف هست. سالانه حدود 750 نوزاد با استفاده از مادر جایگزین و روش رحم اجاره ای متولد میشن.البته مسائل فرهنگی هم تاثیر بسزایی در این امر داره. فرهنگ مادران جایگزین در غرب بهتر جا افتاده. به علاوه اینکه تمامی حقوق انسانی اجاره دهنده رحم رعایت میشه. جهان شرق به دلیل فرهنگ متفاوتی که با غرب داره، نسبت به این موضوع با حساسیت بیشتری برخورد می‌کنه.

چه کسانی ممکنه از روش مادر جایگزین استفاده کنن؟

زوج‌ها و افرادی که میخوان بچه‌دار بشن ممکنه به هر دلیلی به مادر جانشین برای داشتن نوزاد رو بیارن. این دلایل همیشه هم پزشکی نیست و می‌تونه موارد مختلفی رو شامل بشه. البته اجاره دهنده رحم هم باید سلامت کامل داشته باشه. اگر شما یک زن و یا یک همسر هستید ممکنه به دلایل زیر برای داشتن بچه از مادر جانشین استفاده کنین:

  • شما ممکنه مشکلات پزشکی در ارتباط با رحم خودتون داشته باشین.
  • شاید شما هیسترکتومی کرده و رحم خودتونو برداشته باشین.
  • به دلایل پزشکی یا داشتن بیماری مثلاً قلبی یا هر نوع بیماری دیگری بارداری برای شما خطرناک است.

مادر جایگزین در مواردی واقعاً میتونه کارساز باشه. شما ممکنه تمام سعی خودتونو کرده باشین و نتونسته باشین با انواع روش‌های کمکی باروری باردار شوید. در این صورت می‌تونین به استفاده از مادر جانشین فکر کنین. مادران جایگزین واسه کسایی که سنشون بالا رفته یا نمیخوان فرزندخوانده داشته باشن یا مجرد هستن گزینه مناسبی هستش.

استفاده از مادر جایگزین برای همجنسگراها

مادر جایگزین

همجنسگراها نیز می‌تونن از مادر جانشین برای داشتن فرزند استفاده کنن. اگه مردهای همجنسگرا قصد داشتن فرزند رو دارن روش سنتی مادر جانشین برای اونا مناسب هست. بدین ترتیب که از اسپرم یکی از اونا واسه باروری و تلقیح با تخمک اجاره دهنده رحم استفاده میشه. سپس مادر بیولوژیکی نوزاد رو حمل کرده و به دنیا میاره. یک زوج همجنسگرا مرد میتونن اهدا کننده تخمک رو خودشون انتخاب کنن. سپس تخمک اهدا شده رو بارور کرده و جنین رو در رحم فرد اجاره دهنده رحم کاشته تا اون نوزاد رو برای تولد حمل کنه. این امر برای یک زوج همجنسگرا زن نیز قابل اجرا هست. به این صورت که یکی از اونها تخمکش رو با اهدا کننده اسپرمی که انتخاب کردن بارور میکنه و جنین رو برای تولد بچشون در رحم مادر جایگزین میزاره.

چه راه‌هایی برای پیدا کردن یه مادر جایگزین وجود داره؟

انتخاب یا پیدا کردن یه مادر جایگزین خودش یه چالش دیگه محسوب می‌شه. واسه پیدا کردن اجاره دهنده رحم روش‌های مختلفی هست.همچنین افراد و هر زوجی واسه یافتن یه مادر جانشین معیار‌های خودشو داره. دوتا از بهترین و در دسترس‌ترین راه‌های پیدا کردن یه اجاره دهنده رحم موارد زیرهست:

  • دوستان یا خانواده
  • یک مرکز یا نمایندگی جایگزینی

بعضی وقتا ممکنه از دوستان یا بستگان بخواهید که مادر جانشین شما باشن. این کار از لحاظ فکری، روحی و غریزه‌ای ممکنه یکم بحث‌برانگیز باشه؛ اما به دلیل هزینه‌های بالای این کار و همچنین مسائل پیچیده حقوقی در مورد هر دو طرف، مدیریت یه رابطه خانوادگی و صمیمی که امتحان خودشو پس داده ساده‌تر هست. به علاوه این که فرد اجاره دهنده رحم و اجاره کننده از لحاظ خلقی و فکری بهتر همدیگر رو درک می‌کنن و هدف هر دو طرف واسشون شفاف‌تر هست. انجمن پزشکی باروری آمریکا بعضی از روابط خانوادگی و فامیلی خاص رو برای استفاده از مادران جایگزین قابل قبول می‌دونه. ممکنه کودک ژن‌های مشابه ژن‌های بستگان نزدیک رو داشته باشه. در این صورت این امر به طور کلی از استفاده از جایگزینی جلوگیری میکنه و قضیه منتفی محسوب می‌شه. فرد کرایه دهنده رحم و اجاره کننده رحم هر دو قبل از هر چیز آزمایشات پزشکی مختلفی رو باید پشت‌سر بزارن.

اکثر مردم از یکی از روش‌های گفته شده برای انتخاب کرایه دهنده رحم استفاده می‌کنن. در حال حاضر در کشور آمریکا حدود 100 مرکز جایگزینی در حال فعالیت هستن. این مراکز به عنوان مشاور و یک رابط عمل میکنن. این مراکز به شما کمک میکنن تا مادران جایگزین مورد نظرتون رو پیدا کرده و مراحل انجام کار رو شروع کنین. همچنین هزینه‌هایی که بین شما و کرایه دهنده رحم پرداخته و مبادله می‌شه رو وصول می‌کنه. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های درمانی و مراحل مختلف کار هست. مخصوصاً هزینه دستمزد و حق و حقوق کرایه دهنده رحم هم شامل میشه.

نحوه و معیارهای انتخاب مادر جایگزین چگونه است؟

در حال حاضر مقررات خاصی واسه انتخاب مادر جانشین وجود نداره. همچنین در مورد این که چه کسانی می‌تونن اجاره دهنده رحم باشن قانون خاصی وضع نشده. در این باره یکسری نکات و موارد هست که کارشناسان توافق دارن باید در مورد چگونگی انتخاب آن‌ها رعایت بشه و مادر جانشین دارای اون موارد باشه. که این نکات عبارتند از:

  • مادر جایگزین باید حداقل 21 سال سن داشته باشه.
  • حداقل یه نوزاد سالم به دنیا آورده باشه تا کارشناسان خطرات پزشکی بارداری و زایمان و مسائل احساسی پیوند با نوزاد رو بهتر تشخیص بدن.
  • یه پروسه روانشناختی و روانکاوی رو توسط یک متخصص بهداشت روانی گذرونده باشه تا به مشکلات مربوط به تحویل نوزاد پس از تولد واقف باشه.
  • قراردادی در مورد نقش و مسئولیت کرایه دهنده رحم وجود داشته باشه. مانند مراقبت‌های بعد از بارداری و تحویل کودک بعد از تولد.
  • قبل از هرچیز آزمایشات پزشکی و سلامت فیزیکی رو انجام داده باشه.

برای انتخاب صحیح‌تر و توافق هرچه بهتر، فرد اجاره دهنده رحم و اجاره کننده می‌تونن هر کدوم باهم پیش یه متخصص روانشناس برن. هر یک از طرفین باید قبل،حین و حتی بعد از بارداری در تعامل با یکدیگر باشن و به هم کمک کنن. به علاوه اینکه طی دوره، مادران جایگزین باید به صورت مداوم با پزشک متخصص و روانکاو خود در تماس باشن. ضمن این که هر دو طرف حقوقی دارن که در قرارداد ذکر شده و باید رعایت بشه.

وظایف مادر جایگزین قبل از شروع فرایند بارداری

مادر جانشین

انجمن پزشکی باروری آمریکا میگه که کرایه دهنده رحم باید یکسری معاینات پزشکی انجام بده تا بررسی بشه آیا می‌تونه بارداری سالم و کاملی داشته باشه یا نه. این سازمان لازم میدونه مادر جانشین آزمایشاتی برای بررسی بیماری‌های عفونی و سایر بیماری‌های دیگه انجام بده. برخی از این آزمایشات عبارتند از:

  • سفلیس
  • سوزاک
  • کلامیدیا
  • HIV
  • ویروس سیتومگالو
  • هپاتیت B و C

فرد اجاره دهنده رحم همچنین باید آزمایشاتی جهت اطمینان از ایمنی در برابر بیماری‌هایی مثل سرخک، سرخچه، آبله مرغان وغیره انجام بده. به علاوه از مادر جانشین ممکنه خواسته بشه از رحمش تصویربرداری بصری کنن. که این امر میتونه به پزشک مربوطه جهت بررسی توانایی بارداری شخص کمک کنه. مادر جایگزین حتما باید طی دوران بارداری پزشک اختصاصی داشته باشه.

هزینه جایگزینی بین 80 الی 120 هزار دلار متغیر هست. مسائل مختلفی در تعیین مقدار قیمت تاثیر گذار هست. یه نمونه آن، این که مادر جانشین بیمه درمانی خودشو داره یا اجاره کننده رحم باید واسش بیمه‌نامه بخره. تمام انتظارات هر دو طرف و قوانین کلی باید توی قرارداد آورده بشه. هیچ هزینه یا توافقی خارج از قرارداد یا بدون اطلاع نمایندگی جایگزینی نباید بین طرفین رد و بدل بشه.

مسائل حقوقی مادر جایگزین

درباره مشکلات حقوقی استفاده از مادر جانشین هنوز هم چالش‌هایی وجود داره. در آمریکا قوانین در مورد فرزندداری به روش رحم اجاره ای برای اجاره کننده رحم در ایالت‌های مختلف فرق میکنه. در برخی ایالت‌ها ممکنه بعد از تولد نوزاد هنوز به دنبال حضانت قانونی کودک باشین. در برخی ایالات دیگر نیز قبل از تولد نوزاد شمارو والد اصلی کودک به حساب میارن. این موضوع مشخصه که در این روش، فرد اجاره دهنده رحم هیچ گونه حق قانونی بعد از تولد نوزاد نداره. ولی لازمه جهت رفع هرگونه ابهامی قبل از هرچیز مسائل حقوقی و جزییات اون در قراردادی بین طرفین به صورت کتبی ضمیمه و امضا بشه. این مسائل می‌تونه شامل حق حضانت اجاره کننده رحم، عدم ادعای حضانت از طرف مادر جایگزین یا هر نوع ادعای دیگه‌ای از سوی هر دو طرف که به حقوق همدیگه تجاوز کنه میشه.

پس برای محافظت از حقوق خود، هردو طرف می‌تونن یه وکیل متخصص در زمینه حقوق باروری داشته باشن. همچنین می‌تونن از طریق یک وکیل یه قرارداد جایگزینی بنویسن که به طور شفاف تمامی آنچه که همه باید انجام بدن توی اون قرارداد آورده شده باشه. پس در نتیجه اگه بعد از تولد نوزاد مشکلات حقوقی به وجود اومد، چنین قراردادی خیلی میتونه مفید باشه. به علاوه میتونن در این قرارداد سناریو‌های احتمالی نظیر دوقلو یا سه‌قلو بودن فرزندان رو هم بیارن که در این حالت ممکنه مادر جانشین یا اجاره کننده رحم موافق یا مخالف اون باشن. جدای از این، طرفین هرگونه توافقی که بین خودشون میکنن و میخوان بینشون باشه باید در قالب قرارداد رسمی مکتوب باشه. بنابراین مسائل حقوقی مادران جایگزین جنبه خاص و پیچیدگی‌های مختص خودشو داره که مثل معاینات پزشکی باید قبل از شروع فرایند باروری رعایت بشه.

جمع بندی

انتخاب و استفاده از مادر جایگزین برای داشتن فرزند برای اشخاصی که به هر دلیلی توانایی بچه‌دار شدن ندارن یه گزینه هست. منتها با توجه به مطالبی که گفته شد هر کسی باید ببینه آیا این روش واسش مناسبه یا نه. طی مطالب گفته شده هر دو طرف باید نکاتی رو رعایت کنن. این نکات اعم از مسائل پزشکی و حقوقی هرکدوم دارای جنبه و پیچیدگی‌های خاص خودش هست. بچه‌دار شدن از طریق مادر جانشین و روش رحم اجاره ای در صورت رعایت الزامات و مطالبی که به اونا اشاره شد گزینه مناسبیه. جدا از اینکه هر دو طرف اهداف خودشونو واسه این کار دارن، در عین حال باید حقوق هر کدوم رعایت بشه و همه افراد باید وظایف و مسئولیت‌هاشون رو بدونن. ضمن اینکه مکتوب بودن همه‌چیز و وجود قرارداد به علاوه رعایت تمامی موارد گفته شده می‌تونه در جلوگیری از بروز هرگونه مشکل و انجام شدن هرچه بهتر این کار کمک کنه. سوالات خود در این زمینه رو با ما به اشتراک بزارین و ما رو در تولید محتوای بهتر یاری کنین.

 

 

 

 

 

 

 

 

عوارض رحم اجاره ای چیست؟ عوارض روحی و پزشکی رحم اجاره ای

عوارض رحم اجاره ای میتونه شامل برخی مشکلات روحی و جسمی باشه. رحم اجاره ای فقط یه تصمیمی که باعث تغییر سبک زندگی شخص اجاره دهنده بشه نیست. این کار مطمئناً باعث بوجود اومدن چالش‌های زیادی میشه و خطرات و مشکلات زیادی را برای مادری که رحم خود را اجاره میده به همراه داره. به علاوه اینکه معایب رحم اجاره ای برای هر شخص ممکنه متفاوت باشه. به این شکل که روی بعضی افراد عوارض روحی و عاطفی رحم اجاره ای تاثیر بیشتری میزاره و روی بعضی دیگر عوارض پزشکی و جسمی آن. پس به عنوان کسی که می خواد رحم خودش رو اجاره بده یا اطلاعاتی در مورد اون داشته باشه باید از قبل با مشکلات رحم اجاره ای، چالش‌ها،عوارض،قوانین،آسیب‌ها و خطرات این کار آشنا بشه و آمادگی‌های لازم رو داشته باشه. در ادامه به طور کامل به عوارض رحم اجاره ای و چالش‌های آن پرداخته‌ایم.

آیا عوارض رحم اجاره ای خطرناک هست؟

اجاره دادن رحم می‌تونه یکی از پر چالش‌‌ترین تصمیمایی باشه که یه زن می‌تونه در طول زندگیش بگیره. حمل فرزند یه نفر دیگه از یه طرف ممکنه یه فرایند عاطفی و قشنگ باشه ولی از طرف دیگه خطرات و آزمایشات بارداری طبیعی رو نیز در خودش داره. همچنین احتمال عوارض اضافی ناشی از لقاح آزمایشگاهی به انگلیسی In Vitro Fertilization یا همان IVF و قرارداد های قانونی وجود داره. لقاح آزمایشگاهی یه سری روش های پیچیده هست که برای کمک به باروری یا جلوگیری از مشکلات ژنتیکی و کمک به باردار شدن نوزاد انجام میشه و ممکنه کمی زمانبر هم باشه. به علاوه اینکه حامله شدن از طریق روش رحم اجاره ای مسئولیت‌های سنگینی رو شامل میشه و طی حاملگی فشار های مختلفی روی شخص اجاره دهنده هست.

این خیلی مهمه که قبل از انجام یک یا چند سال درمان باروری،حمل فرزندی که مال شما نیس و رابطه نزدیک با زوجی که به شدت خواهان بچه هستن، عوارض رحم اجاره ای و خطرات آن را به طور جدی در نظر بگیرین و برای آن آمادگی لازم رو داشته باشین. پس کاملا محتاطانه عمل کنین و علمی و اصولی پیش برین. در نتیجه لازمه که روی معایب رحم اجاره ای هم اشراف کامل داشته باشین.

اجاره دادن رحم در بلند مدت میتونه روی مسائل و بخش های مختلفی از زندگی فرد اجاره دهنده تاثیر مستقیمی بزاره. برخی از این مسائل عبارتند از:

  • ظاهر فیزیکی فرد
  • سلامت بدن
  • سبک زندگی شخصی
  • روحیات و خلقیات
  • برنامه ریزی فرد روی کارهای مختلف
  • فشار های روحی روانی به خاطر مسئولیت سنگینی که فرد به عهده داره
  • نوع تغذیه و رژیم غذایی و…

 

همانطور که گفته شد اجاره دادن رحم علاوه بر داشتن عوارض مختلف مسئولیت‌هایی هم داره. در ادامه برخی از مهم‌ترین مشکلات رحم اجاره ای و خطرات اون ذکر شده. توصیه می‌شه قبل از هر چیز با پزشک خود و متخصصان کلینیک باروری مربوطه صحبت کنین تا مشخص بشه خطرات اجاره دادن رحم روی سلامت شخصی،مسائل مالی و عاطفی بر اساس وضعیت فردی شما چگونه خواهد بود. باید هرگونه اطلاعاتی که از شما می خوان و هر اطلاعاتی که فکر میکنین لازمه رو بگین. پس قبل از هرچیز، اطلاعات لازم رو کسب کنین و از عوارض رحم اجاره ای و تاثیر اون روی زندگی شخصی خود آگاه بشین. صحبت کردن با افرادی که قبلا رحم خود را اجاره داده اند و تجربه این کار رو دارند میتونه مشاوره خوبی واسه شما باشه.

عوارض پزشکی رحم اجاره ای

به طور کلی همه میدونیم که حاملگی و بچه‌دار شدن یه کار سخت و زمانبر و همچنین پرچالش برای هر زنی میتونه باشه و ممکنه خطرات و عوارضی رو  داشته باشه. مثل هر نوع حاملگی دیگه‌ای،حاملگی از طریق روش رحم اجاره ای نیز خطرات و آسیب‌های مشابه خودش رو داره. بدیهی ترین مشکلات رحم اجاره ای میتونه شامل موارد زیر باشه:

  • تهوع صبحگاهی
  • افزایش وزن
  • تغییرات ظاهری و تورم بدن
  • کمر درد
  • سوزش معده
  • مشکلات گوارشی و…

 

اینها همه عوارض و مشکلات شایع دوران بارداری هست که به احتمال زیاد برای هر شخصی میتونه رخ بده. ولی برخی از عوارض رحم اجاره ای در حین بارداری بر حسب شرایط مختلف هر فرد میتونه شامل موارد جدی تری باشه که این موارد عبارتند از:

  • دیابت بارداری
  • فشار خون بالا
  • آسیب‌های احتمالی به اندام تناسلی

 

از دیگر مشکلات رحم اجاره‌ ای میشه خطر سقط جنین و زایمان زودرس رو نام برد. پس برای داشتن بارداری و زایمان بهتر و با کیفیت باید همیشه با پزشک خود در تماس باشین و همیشه از خطرات رحم اجاره ای و آسیب‌های احتمالی آگاهی های لازم رو داشته و برای اون آماده باشین. همچنین باید در استفاده صحیح از داروهای مناسب تجویز شده توسط پزشک دقت کنین. به مقدار لازم استراحت داشته باشین، از فعالیت های شدید و اضافی پرهیز کنین و همواره توصیه‌های پزشک خود رو به طور دقیق دنبال کنین. پس در نتیجه ورزش کردن،تغذیه مناسب و داشتن بدنی قوی و مقاوم در کاهش عوارض رحم اجاره ای و تحمل سختی‌ها حین و بعد از دوران بارداری میتونه تاثیر بسزایی داشته باشه.

عوارض رحم اجاره ای

برخی عوارض جانبی رحم اجاره ای

در بارداری به روش رحم اجاره ای، ممکنه برخی عوارض پزشکی جزئی در ارتباط با لقاح آزمایشگاهی یا همان IVF وجود داشته باشه. از اونجا که شما مجبور هستین برای لقاح آزمایشگاهی با روش رحم اجاره ای، به علاوه تزریق داروهای باروری در خانه از داروهای دیگری نیز استفاده کنین،باید انتظار هرچیزی رو از کبودی جزئی سوزن گرفته تا واکنش‌های احتمالی موقت آلرژیک به داروها رو داشته باشین.

در همین حین که از داروهای تنظیم چرخه قاعدگی برای افزایش شانس بارداری خود استفاده می کنین،ممکنه با افزایش علائم قبل از قاعدگی مثل سردرد یا تغییرات خلقی نیز مواجه بشین.

در ادامه خطرات کمی حین فرایند انتقال جنین وجود داره. حین عمل جراحی ممکنه دچار گرفتگی یا خونریزی جزئی بشین. مثل همیشه با دکتر خود در ارتباط باشین تا از خطرات رحم اجاره ای در کل دوره بارداری و بعد از اون آگاهی کامل رو داشته باشین. در موارد نادری،یکی از عوارض رحم اجاره ای ممکنه ایجاد عفونت باشه که با آنتی‌بیوتیک‌ها قابل درمانه.

آیا از عوارض و خطرات احتمالی رحم اجاره ای آگاه هستید؟

بارداری به شیوه رحم اجاره ای به طور باالقوه هیچ فرقی با بارداری‌های دیگه نداره و فقط در عمل بر اساس روش‌های خاصی انجام میشه. پس بنابراین عوارض رحم اجاره ای و خطرات احتمالی اون هم نباید چندان فرقی داشته باشه به غیر از برخی عوامل،شرایط و مشکلاتی که به اونها اشاره شد و در ادامه نیز می شود.

از اونجا که یک زوج ممکنه متوجه بشن در آینده فرزندانشان دو قلو و سه‌ قلو یا بیشتر هستن این اتفاق در بارداری به شیوه رحم اجاره ای هم ممکنه واسه شخص اجاره دهنده رحم هم رخ بده و این مسئله میتونه از جمله معایب رحم اجاره ای و چالش‌های اون به حساب بیاد. همچنین از دیگر مشکلات و خطرات رحم اجاره ای می توان موارد زیر رو نام برد:

  • زایمان زودرس
  • وزن کم نوزاد هنگام تولد
  • جدا شدن جفت جنین
  • حاملگی خارج از رحم
  • احتمال سزارین در موارد چند قلو بودن و…

در صورتی که چند نوزاد رو حمل می کنید به احتمال زیاد پزشک دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای رو جهت نحوه زندگی ایمن به شما خواهد داد. این خیلی مهمه که جهت کاهش هر چه بیشتر عوارض رحم اجاره ای همواره با دکتر خود در تماس باشین و توصیه‌های اونو رعایت کنین. در صورت رخ دادن اتفاقی غیرمنتظره،انجام کار اشتباهی،پیش اومدن سوال و شرایط ضروری یا وجود نگرانی از سمت شما باید در اسرع وقت با دکتر خود قرار ملاقات بذارین.

 

در حالی که عوارض جانبی شما ممکنه کاملاً طبیعی باشه،اطلاع پزشک از وضعیت شما یکی از ساده‌ ترین کارایی هست که میتونین برای کاهش خطرات رحم اجاره ای انجام بدین.

کلینیک یا نمایندگی رحم اجاره ای شما،یعنی جایی که شما پیگیری‌های اجاره دادن رحم خودتون رو در اون قراره انجام بدین،از شما می خواد قبل از اجاره دادن رحم یک سری غربالگری و آزمایشات پزشکی کاملی رو انجام بدین. این آزمایشات به شما و دکتر متخصص شما در مورد وضعیت پزشکی شما و همچنین مشکلات و عوارضی احتمالی که ممکنه با اجاره دادن رحم پیش بیاد کمک زیادی میکنه. اطلاعات پزشکی شما میتونه در کاهش و کنترل عوارض رحم اجاره ای بسیار مفید باشه.

شما باید در طول غربالگری و آزمایشات در مورد سوابق پزشکی خود کاملاً صادقانه و شفاف صحبت کنین و مطمئن بشین همه چیزایی که لازمه رو گفتین و چیزی رو از قلم ننداختین.

آیا از عوارض روحی رحم اجاره ای خبر دارید؟

عوارض روحی رحم اجاره ای میتونه منجر به افسردگی بعد از زایمان بشه. علاوه بر عوارض پزشکی رحم اجاره ای، گاهی اوقات عوارض روحی نیز برای اجاره دهندگان رحم وجود داره. در حالی که بارداری به طور کلی یه فرایند دشواره،بارداری به شیوه رحم اجاره ای واسه بعضی از زنان از لحاظ عاطفی و روحی چالش برانگیزتره. چونکه اونا بعد از نه ماه زندگی با کودکی که باردار بودن و وابستگی عاطفی نسبت به کودک،حالا قرار نیس که دیگه اون رو به خونه ببرن و باهاش زندگی کنن. در حالی که شما برای والدین مورد نظر خیلی خوشحال و هیجان‌زده‌اید،ممکنه بعد از تولد نوزاد احساس فقدان و غم و اندوه زیادی رو داشته باشین.

عوارض رحم اجاره ای

چه نکاتی رو قبل و بعد از زایمان باید رعایت کنیم؟

عوارض روحی رحم اجاره ای رو جدی بگیرین. این خیلی مهمه که بعد از زایمان با یه متخصص روانشناس یا روان‌درمانگر ملاقات کنین. همچنین مشاوره‌های موبوط به اجاره دادن رحم رو قبل از اجاره دادن رحم خود،حین بارداری و بعد از زایمان انجام بدین و همواره زیر نظر متخصص باشین. شما باید به عنوان شخص اجاره دهنده رحم آمادگی‌های روحی لازم رو داشته باشین و از عوارض رحم اجاره ای اعم از روحی و پزشکی اون آگاه باشین. همچنین میتونین قبل از بارداری،مرزها و انتظاراتی رو با زوج مورد نظر واسه برقراری ارتباطات بعد از زایمان تعیین کنین.

برای مقابله با احساسات و حالات روحی‌عاطفی چالش‌برانگیز خود باید یه روش حمایتی محکم و قوی یا مجموعه کارهایی واسه خودتون ایجاد کنین که بتونین قبل،بعد و حین بارداری به اون تکیه کنین.این میتونه گروهی از دوستان یا خانواده شما باشه که میتونن درباره احساسات شما صحبت کنن و شما رو درک کنن. همچنین برای مهارکردن عوارض روحی رحم اجاره ای میتونین بعد از زایمان به علایق خود برسید و مجموعه کارهایی که باعث نشاط شما میشه و شما به اونا کشش و رغبت دارین انجام بدین.

در این راه تنها نیستید!

همونطور که گفتیم اجاره دادن رحم یکی از پرچالش ترین تصمیم‌های یه زن در طول زندگیشه. عوارض رحم اجاره ای فقط محدود به جنبه های پزشکی و روحی اون نمیشه. اگه شخص اجاره دهنده رحم همسری داره یا با خانواده و والدین خود زندگی میکنه باید بدونه این کار روی همسر یا اعضای خانواده اون هم تاثیرات مختلفی میزاره. جدا از اینکه همسر یا اعضای خانواده باید رضایت کامل از این کار داشته باشه باید اونها هم در این مورد اطلاعات لازم رو داشته باشن و همچنین در مشاوره‌های مختلف حضور داشته باشن.

 

همسر شخص اجاره دهنده باید بدونه در هنگام تلاش برای بارداری از انجام رابطه جنسی باید خودداری بشه و در انجام کارای خونه وظایف بیشتری داره به علاوه اینکه باید به نوعی توجیه باشه که انگار بچه خودشه و مراقبت‌های لازم رو  انجام بده. اعضای خانواده شخص نیز باید توجیه باشن و مراقبت‌های لازم رو  انجام داده و حمایت و پشتیبانی خودشونو نشون بدن. شخص اجاره دهنده باید احساسات خودش رو با همسر یا اعضای خانواده به طور کامل درمیون بزاره تا حمایت کامل روحی اونا رو داشته باشه و اونا هم بهتر بتونن از لحاظ روحی کمک کنن و همچنین مشکلاتی احساسی خودش رو به روان‌درمانگر یا مشاور مربوطه بگه. مشکلات روحی رحم اجاره ای کاملاً طبیعیه و بسیاری از مادرانی که تجربه اینکارو دارن اونو به شکل‌های مختلفی تجربه کردن.

پس بنابراین لازمه که شخص اجاره دهنده قبل از بارداری،حین بارداری و بعد از زایمان از لحاظ روحی‌روانی آمادگی لازم رو داشته باشه و علاوه بر مشاور یا روان‌درمانگر، تحت حمایت کامل عاطفی از سمت همسر،خانواده یا دوستای خودش باشه.

جمع بندی

با عوارض رحم اجاره ای و چالش‌های اون آشنا شدیم و فهمیدیم که باید چیکار کنیم. همونطور که اجاره دادن رحم و باردار بودن یه نوزاد تجربه خاصیه و هدیه دادن اون به یه زوج حس فوق العاده‌ای داره ولی باید بدونیم که خطرات و عوارض جانبی جدی نیز داره. پس لازمه قبل از تصمیم‌گیری در مورد مشکلات رحم اجاره ای دانش کافی رو کسب کنیم و به طور کامل تحقیق کنیم.

خطرات رحم اجاره ای در ابتدا ممکنه ترسناک به چشم بیاد.مثل هر کار دیگه‌ای این کار هم مزایا و معایب خودشو داره که با رعایت مواردی که تو این مقاله بشون اشاره شد میشه باعث کاهش خطرات و عوارض بارداری به شیوه رحم اجاره ای شد.

پس از گذروندن دوران بارداری و تحمل سختی‌های اون،نکات مثبت کمک به تشکیل خانواده بسیار بیشتر از خطرات و مسائل احتمالی پزشکی و روحی در مورد رحم اجاره ای هست.

عوارض رحم اجاره ای برای هر شخص میتونه متفاوت باشه.پس بنابراین مشاوره‌های لازم رو با پزشک،کلینیک مربوطه،والدین،همسر،اعضای خانواده انجام بدین تا ببینین اجاره دادن رحم واسه شما مناسب هست یا نه. کسب دانش و اطلاعات دقیق و کافی در مورد هرکاری و همچنین شناخت کامل خودتون برای انجام اون لازمه. نظرات خودتونو در این باره با ما در میون بذارین.

 

 

 

 

 

 

قیمت رحم اجاره ای در سال ۹۹ – هزینه اجاره رحم در تهران

قیمت رحم اجاره ای در سال ۹۹ و هزینه اجاره رحم در تهران در سال ۱۳۹۹ در این صفحه مورد بررسی قرار گرفته است. با افزایش نرخ تورم در سال ۹۹ و بالا رفتن نرخ ارز هزینه رحم اجاره ای هم رشد چشمگیری داشته است.

آگهی رحم اجاره ای

آگهی های مختلفی در این زمینه در دو دسته در اینترنت به چشم میخورن:

  • آگهی اهدای تخمک
  • آگهی رحم اجاره ای

در مورد آگهی های اهدای تخمک مثال های زیر به چشم میخورن:

  • اهدای تخمک زیر ۳۰ سال قد بلند و سفید و چشم رنگی
  • اهدای تخمک سبزه و بانمک از تهران

و برای کسب اطلاعات بیشتر میتونید به وبلاگ اهدای تخمک مراجعه کنید.

در مورد آگهی رحم اجاره ای مثال های زیر به چشم میخورن:

  • رحم اجاره ای دارای سابقه بارداری موفق
  • رحم اجاره ای زیر ۳۰ سال سالم بدون سابقه اعتیاد
  • رحم اجاره ای ارزان تهران

آگهی هایی از این دست کم نیستند و اینترنت پر شده از این آگهی های رحم اجاره ای.

رحم اجاره ای ارزان

با افزایش فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه امریکا علیه ایران، عده بسیاری در پی نا امیدی از بارداری طبیعی به دنبال رحم اجاره ای ارزان هستند. برای این افراد قیمت رحم اجاره ای پارامتر تعیین کننده است.

البته منظور از قیمت رحم اجاره ای ارزان چیزی بیش از ۲۰ میلیون تومان است. رحم اجاره ای گاها با ارقام حدود ۶۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان هم به فروش میرسد یا به عبارت بهتر اجاره داده می‌شود.

گراف نسبت بودجه و هزینه رحم اجاره ای
گراف بودجه و هزینه رحم اجاره ای

البته همانطور که در گراف بودجه و هزینه رحم اجاره ای مشاهده میکنید، این عدد شامل کل هزینه هاست و زوجی که برای پدر و مادر شدن تلاش می‌کنند نیاز نیست تا هزینه دیگری را پرداخت کنند. به عبارت بهتر این هزینه در برگیرنده سهم صاحب رحم اجاره ای و هزینه های کلینیکی و درمانی است.

توزیع هزینه رحم اجاره ای

توزیع هزینه رحم اجاره ای بر طبق گراف بودجه و هزینه رحم اجاره ای شامل موارد زیر است:

موضوع هزینهدرصد از کل هزینه
صاحب رحم اجاره ای50%
سهم آژانس – مدیریت15%
سهم کلینیک10%
سهم آژانس – جستجو7%
زایمان5%
مراقبت پس از زایمان5%
موارد حقوقی و قانونی8%
توزیع هزینه رحم اجاره ای

قیمت جهانی رحم اجاره ای

رحم اجاره ای فقط در ایران طرفدار ندارد و در کل دنیا زوج های زیادی را روانه کلینیک های درمانی می‌کند.

در ادامه بررسی مفصی از قیمت رحم اجاره ای در کشورهای مختلف خواهیم داشت و در ادامه قیمت رحم اجاره ای در سال ۹۹ را به تناسب شهر های مختلف بررسی میکنیم.

قیمت رحم اجاره ای در امریکا

قیمت رحم اجاره ای در امریکا از ۱۲۰ هزار دلار تا ۱۵۰ هزار دلار متغیر است. با احتساب دلار ۲۵ هزار تومان این عدد در سال ۹۹ به ۳ تا ۴ میلیارد تومان می‌رسد.

قیمت رحم اجاره ای در اروپا و کانادا

قیمت رحم اجاره ای در سال ۹۹ در اروپا و کانادا نزدیک به امریکا و در حدود ۲.۵ تا ۳ میلیارد دلار است. کاهش ارزش ریال اثر زیادی بر قیمت گذاشته و این سبب میشود تا توریست های سلامت برای دریافت خدمات رحم اجاره ای به ایران سفر کنند.

قیمت رحم اجاره ای در شرق اروپا

در شرق اروپا اوضاع بهتر است و هزینه رحم اجاره ای در سال ۹۹ در کشورهای اروپای شرقی نظیر اوکراین و لهستان و مجارستان به ۵۰ هزار دلار می‌رسد. این چیزی در حدود ۱ میلیارد تومان است.

قیمت رحم اجاره ای در ایران

در شهرهای مختلف ایران قیمت رحم اجاره ای در سال ۹۹ کمی متفاوت است. بیشترین قیمت در پایتخت یعنی تهران است.

هزینه رحم اجاره ای برای داشتن فرزند

قیمت رحم اجاره ای در تهران از ۱۲ هزار دلار تا ۱۵ هزار دلار متغیر است. این یعنی چیزی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان. البته این هزینه رحم اجاره ای در تهران است و هزینه رحم اجاره ای در شهرستان مثل اهواز و مشهد و اصفهان کمی پایین تر است.

زمان لازم برای این شروع این کار بین ۳ تا ۴ هفته است.

هزینه رحم اجاره ای در کشورهای مختلف

یافتن ارزانترین کشورها برای رحم اجاره ای و مادر جایگزین کار آسانی نیست، ولی خوشبختانه هنوز چند کشور در رده ارزان ترین ها برای خدمات رحم جایگزین هستند.

رحم اجاره ای یا به انگلیسی Surrogacy روندی است که در آن یک مادر جانشین در فرایندی، كودک را برای والدین مورد نظر حمل می كند. دلیل آن این است که یا مادر در نظر گرفته شده قادر به حمل ایمن کودک نیست و یا قادر به باروری نیست. جراحی حاملگی می تواند راه حلی برای چنین والدین آرزو باشد. با این حال ، دانستن و انتخاب ارزانترین کشورها برای جانشینی در جهان ، هدف آنها به دلیل هزینه بالای جانشینی در کشورشان است.

انتخاب برای Surrogacy حاملگی بهترین گزینه برای والدین در هر دو مورد است. با این حال ، جانشینی یک روش پیچیده است هم از نظر محدودیت های قانونی ، هم از نظر عاطفی و هم از نظر مالی. هزینه Surrogacy در ایالات متحده یک فرایند فوق العاده گران است ، اما برخی از ارزان ترین کشورها برای جانشینی در جهان وجود دارند که در این مقاله خواهیم دانست.

چرا هزینه رحم اجاره ای اینقدر بالاست؟

هزینه Surrogacy بسته به محل و نوع نیازهای والدین مورد علاقه والدین بستگی به چندین عامل دارد.

  • عامل اول کشوری است که در آن جانشینی انجام می شود. این تصمیم در مورد جبران خسارت مادر جانشین و هزینه عمل پزشکی برای روند سوءرژی خواهد بود. به عنوان مثال ، جانشین در اوکراین و جورجیا نیمی از مبلغ دستیار آمریکایی را دریافت می کند. اما وقتی هزینه نسبی زندگی هر کشور را در نظر بگیریم ، خواهیم دید که جبران خسارت مادر جانشین قابل مقایسه است.
  • عامل دوم هزینه های مراقبت های بهداشتی در کشوری است که Surrogacy انجام می شود. کلینیک های آمریکایی اغلب به عنوان بهترین کلینیک های Surrogacy در جهان مورد توجه قرار می گیرند ، اما این امر با قیمت های گزاف خدمات پزشکی ارائه می شود. با این وجود ، بسیاری از ارزانترین کشورها برای جانشینی وجود دارند که کیفیت خدمات پزشکی تقریباً با نیمی از هزینه یکسان است.

بنابراین ، در فرایند اجاره رحم ، والدین باید بسته به مورد ، هزینه چندین سرویس را بپردازند.

کشورهزینه نتیجه تضمینیهزینه 3 نوبت IVF
ایران10000 دلار5000 دلار
ترکیه20000 دلار10000 دلار
گرجستان60000 دلار42000 دلار
اوکراین60000 دلار44000 دلار
بریتانیا120000 دلار90000 دلار
امریکا150000 دلار110000 دلار
مقایسه هزینه IVF و نتیجه تضمینی بچه دار شدن با رحم اجاره ای در کشورهای مختلف

برخی از این هزینه های رحم اجاره ای

هزینه مرکز رحم اجاره ای – هزینه های آژانس برای فرآیند جذب استخدام و مدیریت پرونده به آژانس تخصصی داده می شود. این مرکز تعداد خدمات از جمله روند غربالگری جانشین و همچنین والدین در نظر گرفته شده ، تطبیق جانشین با والدین ، ​​ارائه خدمات حقوقی ، مشاوره ، تبلیغات ، بازاریابی و موارد دیگر را ارائه می دهد. هزینه آژانس برای جانشینی هر زمان که در این روش انجام شود ثابت است. برخی از والدین در نظر گرفته شده ، با استفاده از سوپرج مستقل یا سوء تعویض خصوصی هزینه های آژانس را برای یک فرایند ارزان قیمت کاهش می دهند و خودشان فرایند Surrogacy را مدیریت می کنند. اما توصیه می شود اگر اولین بار است که والدین در نظر دارید ، از آژانس کمک بگیرید.

هزینه تبلیغات برای پیدا کردن رحم اجاره ای – هزینه تبلیغات Surrogacy شامل تبلیغات نیاز به جانشین است. مبلغی که برای تبلیغات هزینه می شود به متوسط ​​و دفعات تبلیغات بستگی دارد. افرادی که با یک جانشین شناخته شده قصد سوء قصد دارند ، نیازی به این هزینه تبلیغات و بازاریابی ندارند. اما ، برای والدین در نظر گرفته شده که جانشین خود را نمی شناسند ، یک هزینه مهم است. هرچه میزان تبلیغات کمتری انجام شود ، انتظار انتظار والدین خواهد بود.

خدمات تطبیق و انطباق – پس از موفقیت در تبلیغات ، اکنون مسئولیت یک آژانس برای کمک به والدین در نظر گرفته شده برای یافتن یک جانشین است. هزینه های تطبیق به طور کلی شامل بررسی های پیش زمینه ، ارزیابی های پزشکی ، غربالگری و ارزیابی خانه می باشد تا اطمینان حاصل شود که همه آماده همکاری برای یکدیگر و با آژانس و همینطور با خیال راحت هستند. متخصص تطبیق به شما کمک می کند مسابقه ای مناسب برای والدین در نظر بگیرید. این مسابقه بر اساس خواسته ها و اهداف والدین در نظر گرفته می شود.

مشاوره و پشتیبانی – بسیاری از افراد سعی در کاهش هزینه های مشاوره آموزش و پشتیبانی از یک جانشین ارزان تر یا ارزان قیمت دارند ، اما توصیه می شود از این جنبه از روند غافل نشوید. این خدمات در رویه کمترین هزینه را دارند. Surrogacy روشی پیچیده از نظر عاطفی است ، بنابراین فرد نیاز به حمایت و مشاوره مداوم دارد.

خدمات حقوقی – اجاره رحم شامل استفاده از قراردادهای حقوقی است. در قراردادهای حقوقی به نقش ها و مسئولیت های هر یک از طرفین ذکر شده است. همچنین هزینه بازپرداخت و سایر هزینه های دیگر در سند حقوقی ذکر شده است. از این رو ، توصیه می شود از وکیل مدافع پرونده استفاده کنید ، همچنین کسی که پرونده های قبلی مشابه را نیز در دست داشته است. پرش از هزینه یک وکیل حقوقی برای جبران ارز ارزانتر یا ارزان قیمت طولانی مدت به یک اشتباه بزرگ تبدیل خواهد شد.

مخارج پزشکی – این مقدار زیادی از فرآیند جانشینی را شامل می شود. روش پزشکی به ترتیب یا IVF یا IUI در مورد جراحی حاملگی و جراحی سنتی انجام می شود.

با این حال ، این بستگی به کشور به کشور دیگر دارد. برخی از کشورها از نظر پزشکی کمکهای مالی کاملی را به شهروندان خود ارائه می دهند و برخی دیگر در پرونده پزشکی حمایت مالی نمی کنند و یا کمک های جزئی ارائه می دهند. اینها می توانند برای جانشینی گران باشند.

یافتن ارزانترین کشورهای جانشین دنیا

هزینه Surrogacy در کشورهای مختلف بالاتر است در حالی که در بعضی از کشورها مانند کشورهای آسیایی یا کشورهای اروپای شرقی ارزانتر است. ما نه تنها به دنبال ارزانترین بلکه به دنبال کشورهایی هستیم که دارای حق قانونی هستند.

کشورهایی مانند کنیا وجود دارند که ممکن است صمیمیت کم هزینه اما بدون هیچ گونه حمایت قانونی ارائه دهند. بنابراین ، هدف این است که با انتخاب قوانین صریح صریح از حمایت از راه اندازی والدین ، ​​مادر جانشین و فرزندان جانشین ، کشورهایی را که مناسب برای جانشینی انتخاب می شوند ، انتخاب کنیم.

در زیر چند کشور ارائه شده است که ارزانترین حق بیمه را با حمایت قانونی ارائه می دهند:

هزینه رحم اجاره ای در ایران

در ایران بسته به نوع جانشینی ، شخص جانشین ، انتظار شما و نمایندگی ، تقریباً از 11000 دلار تا 13000 $ شروع می شود. این هزینه ای است که زوج باید برای کل مراحل جانشینی بپردازد. هزینه شامل:

معاینه پزشکی عمومی ، خونریزی و غربالگری STD:

  • بررسی سابقه قانونی
  • آزمایش های باروری ، از جمله غربالگری هورمون و معاینات سونوگرافی
  • ارزیابی روانشناختی
  • IVF یا IUI یا سایر هزینه های درمان ناباروری

هزینه اجاره رحم در ترکیه

امروزه اهدای تخم مرغ ، اهدای اسپرم و اهدای جنین در ترکیه مجاز نیست ، همچنین جانشینی است.

هزینه قبلی که در ترکیه ممنوع نبود تقریباً بیشتر از ایران است.

  • مبلغ 3000 دلار برای عمل IVF
  • مبلغ 600 دلار برای لقاح مصنوعی
  • مبلغ 500 دلار برای IUI
  • مبلغ 600 دلار برای PESA
  • مبلغ 600 دلار برای شستشوی اسپرم
  • مبلغ 1500 دلار برای TESA

هزینه های دیگر که تقریباً 8000 دلار است به این لیست اضافه می‌شود. هزینه کل در ترکیه 15000 تا 20000 دلار است.

بنابراین ، رحم اجاره ای را می توان در ایران ارزان تر از ترکیه دانست.

هزینه رحم اجاره ای در گرجستان

گرجستان یا جورجیا یکی از ارزانترین کشورها برای جانشینی در جهان است. جورجیا نه تنها ارزانترین روش را ارائه می دهد بلکه از نظر حمایت قانونی از والدین کمیسیون نیز مفید است.

هزینه جانشینی در جورجیا به طور متوسط ​​بین 32000 دلار تا 60،000 دلار است. متغیرها و شرایط مختلف باعث تغییر در قیمت جانشینی خواهد شد. به عنوان مثال ، در مورد اهدای اسپرم یا تخمک ، روش دیگری انجام خواهد شد که هزینه اضافی برای آن خواهد بود.

به همین ترتیب ، اگر IVF در مرحله اول ناموفق باشد ، باید برای هر تلاش بعدی هزینه آن را بپردازید. اگر با یک آژانس Surrogacy کار می کنید ، هزینه آن حدود 4500 دلار است. هزینه های دیگر از جمله داروهای آماده سازی جایگزین ، هزینه های وکالت ، کمک هزینه غذایی جایگزین و سایر هزینه های فرآیند نیز باید در نظر گرفته شود.

اما ، اکثر آژانس های Surrogacy در جورجیا بسته های Surrogacy کامل و همه جانبه را ارائه می دهند که تمام هزینه های آن را شامل می شوند و فرضیه لازم نیست.

طرح کودک جانشینی گارانتی در جورجیا می تواند حدود 55000 تا 60،000 دلار هزینه داشته باشد که تقریباً 70٪ کمتر از یک برنامه معمول جایگزینی ایالات متحده است.
این امر باعث می شود که جادوگری در جورجیا از طرف همتایان مختلف مانند ایالات متحده ارزان تر شود ، جایی که هزینه Surrogacy حدود 150،000 دلار است.

از دیگر مزایای انجام عمل جراحی در جورجیا.

قوانین صحیح و تثبیت شده در زمینه جادوگری در جورجیا.
استخرهای خوبی از اهدا کنندگان تخم مرغ و مادر جانشین
خدمات پزشکی نسبتاً خوب
گرم و استقبال مردم
ارتباط خوب با بقیه جهان
برای بیشتر کشورهای اروپایی ویزا لازم نیست.
ارزان ترین مادران جانشین با وضعیت بهداشتی مناسب
از این رو ، جورجیا ارزانترین کشورها را برای جانشینی در اروپا برای زوج های متاهل ارائه می دهد.

هزینه رحم اجاره ای در هندوستان

هند یکی از مشهورترین کشورهای آسیا برای جانشینی بود. از دسامبر سال 2018 ، قوانین Surrogacy در هندوستان باعث می شود والدین خارجی برای انجام surrogacy نتوانند به هند سفر کنند.

هزینه مادر جانشین پیش از سال ۲۰۱۸ در هند تقریباً 20000 تا 35000 دلار بوده است. اگرچه در مقایسه با کشورهایی مانند ایالات متحده بسیار ارزان است ، اما در مقایسه با ایران هنوز هم گران است.

هزینه اجاره رحم در امریکا

هزینه Surrogacy در ایالات متحده بسیار بالا است. این هزینه شامل:

  • 5000 تا 15000 دلار برای هزینه آژانس
  • 1000 تا 15000 دلار برای تطبیق جانشین
  • 8000 تا 10000 دلار برای هزینه حقوقی
  • 50000 تا 65000 دلار برای جبران خسارت جانشین
  • 20000to 25000 دلار برای هزینه های کلینیک از جمله IVF و انتقال جنین
  • تحویل پیش پرداخت و کسر 5000 دلار
  • 2000 تا 5000 دلار برای بروکراسی و بازگشت به خانه

به طور کلی ، هزینه های surrogacy در ایالات متحده می تواند از 95000 تا 150000 دلار تخمین زده شود!

رحم اجاره ای چیست؟

رحم اجاره ای به انگلیسی Surrogacy یا یا رحم جایگزین یا مادر جایگزین روشی است که در آن یک زن (مادر جایگزین) فرزند زوجی را که به روش های معمول قادر به بچه دار شدن نیستند، در رحم خود حمل میکند . در اغلب اوقات به این دلیل که یکی از زوجها نابارور است.

دو نوع رحم اجاره ای وجود دارد:

  • رحم اجاره ای Surrogacy سنتی یا Traditional
  • رحم اجاره ای Surrogacy حاملگی یا Gestational

رحم اجاره ای سنتی Traditional

در روش سنتی که به آن رحم اجاره ای جزئی ، رحم اجاره ای طبیعی یا رحم اجاره ای مستقیم هم گفته می‌شود، یک مادر جانشین از طریق پدر مورد نظر یا یک اهدا کننده گمنام، به صورت مصنوعی تلقیح می شود و نوزاد را تا زایمان در رحم خود حمل می‌کند. کودک از نظر ژنتیکی با مادر جانشین ، که تخمک Egg را تأمین می‌کند، و پدر اصلی یا اهدا کننده اسپرم مرتبط است.

تلقیح می‌تواند از طریق لقاح طبیعی یا مصنوعی باشد. استفاده از اسپرم اهداكننده منجر به تولد کودکی می‌شود كه از نظر ژنتيکی با والد یا والدین مورد نظر ارتباطی نداشته باشد. اگر از اسپرم پدر اصلی در لقاح استفاده شود، فرزند حاصل از نظر ژنتیکی هم با پدر اصلی و هم با مادر جانشین مرتبط است.

در بعضی موارد، تلقیح ممکن است مستقیما توسط طرفین و بدون مداخله پزشک انجام شود. در قوانین برخی از کشورها، والدینی که از اسپرم اهدا کننده استفاده می‌کنند، برای داشتن حقوق قانونی کودک به عنوان والدین ، باید فرایند فرزندخواندگی را طی کنند. بسیاری از مراکز باروری ارائه دهنده خدمات رحم جانشین برای طی مراحل قانونی نیز به طرفین کمک می کنند.

رحم اجاره ای حاملگی Gestational

در روش حاملگی که به آن رحم اجاره ای میزبان به انگلیسی Host Surrogacy یا رحم اجاره ای کامل به انگلیسی Full Surrogacy نیز گفته می‌شود، تخمک از مادر اصلی یا اهدا کننده تخمک برداشته می شود و با اسپرم پدر اصلی یا اهدا کننده اسپرم بارور می شود.

در این روش رویان به انگلیسی Embryo که طی فرایند لقاح مصنوعی In Vitro Fertilization یا به اختصار IVF ایجاد می‌ود، در رحم مادر جایگزین قرار می‌گیرد.

رحم اجاره ای حاملگی انواع مختلفی دارد که در همه آنها، نوزاد متولد شده هیچ ارتباط ژنتیکی با مادر جایگزین ندارد:

  • لقاح اسپرم پدر اصلی و تخمک مادر اصلی
  • لقاح اسپرم پدر اصلی و تخمک اهدا کننده
  • لقاح اسپرم اهدا کننده و تخمک مادر اصلی
  • اهدای رویان و قرارگیری در رحم مادر جایگزین. چنین رویانی نتیجه انجام عمل IVF روی دو والد دیگر و ایجاد رویان های متعدد است که در نتیجه عدم نیاز به دیگران اهدا می‌کنند. کودک حاصل هیچ ارتباط ژنتیکی به پدر و مادر اقدام کننده ندارد.

تخمک بارور شده یا رویان پس از آن به رحم اجاره ای منتقل می‌شود. بدین ترتیب کودک از نظر ژنتیکی با زنی که اهدا کننده تخمک و پدر اصلی یا اهدا کننده اسپرم ارتباط دارد.

روش رحم اجاره ای سنتی اغلب چالش بر انگیز است. چرا که ارتباط بیولوژیکی بین مادر جانشین و کودک ، در صورت به چالش کشیده شدن حق والدین اقدام کننده یا اعتبار توافق نامه رحم اجاره ای ، اغلب سبب پیچیده شدن پرونده می‌شود.

در نتیجه بسیاری از کشورها روش رحم اجاره ای سنتی را منع می‌کنند. علاوه بر این، در بسیاری از کشورها که به رحم اجاره ای مجاز است، جبران خسارت بیشتر از پرداخت هزینه های پزشکی و حقوقی متحمل شده در نتیجه توافق نامه جایگزینی را منع می‌کنند.

پیدا کردن رحم اجاره ای

گاهی اوقات ممکنه یکی از اعضای خانواده یا دوستان به صورت داوطلبانه مادر جانشین بشه و رحم اش رو به صورت موقت برای پرورش جنین شما در اختیار بذاره. چنین پیشنهادی هزینه های Surrogacy رو به شدت کاهش میده. با این حال، چون همه افراد زنی رو نمی‌شناسن که داوطلب بشه و نقش مادر جایگزین رو ایفا کنه، بیشتر افراد جانشین خودشون رو از طریق روشهای دیگر پیدا می‌کنن.

کلینیک هایی هستند که در حوزه رحم اجاره ای خدمات کامل ارائه میدن. هنگام انتخاب کلینیک ، یه تحقیق کامل ضروری و لازمه. سؤالات مهمی هست که باید بپرسید:

  • نحوه تعیین هزینه ها
  • چگونگی نمایش پرونده های مادرهای جانشین
  • موارد حقوقی
  • و سوالات مختلف دیگه.

در صورت امکان، صحبت کردن حضوری یا تلفنی با مشتریان و مراجعان قبلی کلینیک میتونه بسیار مفید باشه.

نمونه سوالاتی که والدین باید بپرسند:

  • آیا کلینیک پاسخگوی مشتریان هست؟ به عنوان مثال، آیا به محض تماس تلفنی واستپی پاسخ میدین؟
  • آیا به هر والدین که مراجعه می‌کنند یک مسوول مشخص تخصیص میدین یا هر بار یک نفر جدید قراره جواب ما رو بده؟ در این صورت اگر مسوول مستقیم ما در دسترس نباشه کسی هست که به جاش پاسخ بده یا باید منتظر بمونیم سر مسوول مستقیم مون خلوت شه؟
  • در مورد غربالگری و روش انتخاب مادر جانشین:
    • آیا ما مستقیما با مادر جانشین در تماس و ملاقات هستیم؟
    • آیا می‌تونیم محیط خونه و محل کار و زندگی مادر جایگزین رو از نزدیک ببینیم و ارزیابی کنیم یا این غربالگری صرفاً به مصاحبه تلفنی یا اداری محدود میشه؟
    • آیا شما یک سری بررسی و چک استاندارد انجام میدین یا هر کسی رو که مراجعه کنه به عنوان مادر جایگزین معرفی می‌کنین؟ اگه چک لیست استانداردی وجود داره مایلیم چک لیست شما رو ببینیم.
    • آیا سابقه کیفری مادر جایگزین بررسی شده؟ کلا در مورد سوابق مادر جایگزین چه بررسی‌هایی انجام میدین؟
    • چه نوع اطلاعاتی در مورد سوابق بارداری مادر جایگزین جمع آوری میکنید؟ مایلیم در مورد اطلاعاتی که خطر ابتلا بارداری پرخطر رو به حداقل میرسونه بیشتر بدونیم؟

مسایل حقوقی رحم اجاره ای

بعضی از والدین تصمیم می گیرن که بطور مستقل دنبال یک رحم اجاره ای بگردن. در این حالت، خیلی مهمه که والدین و صاحب رحم جایگزین قبل از انجام هرگونه توافق رحم اجاره ای یا امضای قرارداد رحم جایگزین ، مشاوره حقوقی انجام بدن. یک قرارداد روشن می‌تونه از بسیاری از درگیری‌های احتمالی در طی فرایند جلوگیری کنه.

والدین اقدام کننده باید در مورد سوابق جانشین بالقوه تحقیق کنن تا بتونن اطمینان حاصل کنن که هیچ دلیلی برای نگرانی وجود نداره.

علاوه بر این، قوانین مربوط به رحم اجاره ای در بسیاری از کشورها متفاوته و باید اطلاعات دقیقی از موانع و مسیرهای قانونی داشته باشید.

مسایل شرعی رحم اجاره ای

همچنین در مورد مسایل شرعی رحم اجاره ای باید اطلاعات کافی کسب کنید چون موارد مختلف در حوزه شرعی وجود داره که قبل از اقدام به عقد قرارداد با یک مادر جایگزین باید در موردش تحقیق و بررسی کنید.

صلاحیت انجام رحم اجاره ای

اکثر مراکز خدمات رحم اجاره ای و کلینیک های باروری داوطلب اجاره رحم را در مورد صلاحیت های عمومی زیر چگ می‌کنن:

  • از سلامت جسمی و روحی خوبی برخوردار باشه
  • حداقل یک فرزند سالم به دنیا آورده باشه
  • سابقه حاملگی عاری از عوارض داشته باشه
  • کمتر از 43 سال سن داشته باشه
    • برخی از کلینیک ها در شرایط خاص، زنهایی با سن بالاتر هم قبول می‌کنن
    • برخی دیگه محدودیت حداقل سن هم دارن
  • وضعیت زندگی اش پایدار باشه
  • سیگار نکشه و دخانیات استعمال نکنه
  • نوشدنی‌های الکلی مصرف نکنه

اهدا کنندگان تخمک و اسپرم

علاوه بر پیدا کردن یک رحم اجاره ای ، اکثر افرادی که به دنبال رحم اجاره ای و جایگزین هستن، به یک اهدا کننده تخمک و یا اسپرم هم نیاز دارن.

موارد استفاده رحم اجاره ای

اگر زن هستید ، به دلایل مختلف می توانید جانشین خود را در نظر بگیرید:

  • مشکلات پزشکی در رحم شما
  • شما هیسترکتومی داشتید که رحم را برداشته است
  • شرایطی که باعث می شود بارداری برای شما غیرممکن یا خطرناک باشد ، مانند بیماری شدید قلبی

اگر سعی کردید با انواع تکنیک های تولید مثل کمکی مانند IVF باردار شوید ، می توانید در مورد جراحی فکر کنید.

Surrogates ها همچنین پدر و مادر را برای افرادی که ممکن است نتوانند فرزند به فرزندی بگذرانند ، گزینه ای کرده است ، شاید به دلیل سن یا وضعیت تاهل.

در مورد استفاده از مادر جانشین برای بچه دار شدن هنوز اختلاف نظر وجود دارد. روند قانونی نیز دشوار است زیرا از ایالت به ایالت دیگر متفاوت است. حتی در این صورت ، خواه به دلیل مشکلات باروری یا دلایل دیگر ، جانشین کردن گزینه ای برای شما و شریک زندگی شما است. دریابید که چگونه کار می کند و ببینید که آیا این برای شما مناسب است یا خیر.

آیا انواع مختلفی از رحم اجاره ای وجود دارد؟

آره. دو نوع ترتیب وجود دارد: سنتی و حاملگی

جادوگری سنتی وقتی است که جانشین با کودکی که او حمل می کند ، گره خورده است. او به طور مصنوعی با اسپرم والد مرد مورد نظر تلقیح می شود. به دلایل قانونی مختلف ، این گزینه ساخت خانواده به اندازه معمول Surrogacy حاملگی معمول یا توصیه نمی شود.

جراحی حاملگی هنگامی است که در این حالت جانشین یا حامل حاملگی ، با کودکی که در حال حمل است ، کراوات ژنتیکی نداشته باشد. والدین در نظر گرفته شده تحت عمل لقاح آزمایشگاهی (IVF) قرار می گیرند ، تخم و اسپرم را تأمین می کنند و جنین را برای انتقال به حامل حاملگی ایجاد می کنند. همچنین شرایط دیگری وجود دارد که یکی از والدین مورد نظر تخم یا اسپرم خود را کمک می کند اما از یک دهنده اسپرم یا اهدا کننده تخم مرغ یا حتی یک جنین اهدا شده در این فرآیند استفاده می شود.

برای توضیح جانشین به کمک نیاز دارید؟ این گرافیک جانشین را به اشتراک بگذارید.

اشکال مختلف قرارداد رحم اجاره ای

توافق نامه های جبران شده قراردادهایی است كه جراح یا حامل حاملگی از هزینه های تحمیل شده در كنار روند و حاملگی غرامت مالی دریافت می كنند. برخی از این هزینه ها (نه همه آنها) شامل: هزینه باروری ، هزینه های پزشکی در دوران بارداری ، هزینه های قانونی ، دستمزدهای از دست رفته و سایر هزینه های مربوط به جانشینی است.

توافق نامه دلسوزانه دلسوزانه مواردی است که جانشین ، معمولاً دوست نزدیک یا عضو خانواده ، پیشنهاد می کند که حاملگی کمتر از هزینه جانشین داشته باشد. والدین (بازدید کنندگان) در نظر گرفته شده تمام هزینه های متحمل شده را که همراه با توافق جانشین هستند ، تأمین می کنند ، اما هیچ جبران خسارت مالی برای جانشین وجود ندارد.

همچنین بسیار مهم است که بدانیم هر کشور با توجه به قانونی بودن یک توافق جانشین متفاوت است. در برخی ایالت های ایالات متحده جانشین تجارتی غیرقانونی است و یا قراردادهایی که تعیین کننده فرزندپروری والدین در نظر گرفته شده است ، به رسمیت شناخته نمی شوند و قابل اجرا نیستند.

به همین دلیل است که اگر به دنبال رحم اجاره ای هستید ، باید اطمینان حاصل کنید که موارد حقوقی و قانونی رحم اجاره ای را بررسی کرده و همچنین با یک وکیل حقوقی متخصص در امور جراحی ، تصویب یا قانون تولید مثل کار می کنید.